آخرین اخباراجتماعافغانستانزنان

زنان زندانی پس از رهایی به کجا می‌روند؟

رهایی از زندان و برگشتن نزد خانواده برای بسیاری از زنان زندانی در افغانستان به آرزوی دست نیافتنی مبدل شده است.
بسیاری از این زنان می‌گویند، پس از محکومیت به حبس از سوی خانواده‌ طرد شده و خانواده‌های‌شان از زیر بار مسئولیت آن‌ها شانه خالی می‌کنند.
براساس گزارش «خبرگزاری بانوان افغانستان»، بسیاری از زنانی که به جرم قتل شوهران و فساد اخلاقی راهی زندان شده‌اند می‌گویند، پس از زندانی شدن از سوی خانواده‌های‌شان طرد می‌شوند.
این زنان روایت می‌کنند
فرحناز (نام مستعار) زنی است که به جرم قتل شوهرش زندانی است، او از مدت هفت سال که قرار است در زندان باشد، چهار سال را گذرانده است، وی می‌گوید: امیدی به این که پس از رهایی از سوی خانواده‌اش پذیرفته شود، ندارد.
لاله (نام مستعار) نیز به جرم قتل شوهرش در زندان است، او شش طفل دارد و می‌گوید؛ دلیل قتل شوهرش خشونت‌های خانوادگی است و هیچ‌گونه امیدواری ندارد که پس از رهایی از زندان بتواند، چون گذشته به آغوش خانواده بازگردد.
لاله می‌گوید، نمی‌داند پس از رهایی باید کجا برود، چون مادرش خارج از کشور زندگی می‌کند و برادرانش هم در این مدت به دیدارش نیامده‌اند.
در همین حال، فرزانه (نام مستعار) زنی ۲۳ ساله است که به جرم تهدید تیلفونی شوهرش، در زندان به سر می‌برد. او از پنج‌سالی که برایش تعیین شده یک سال را گذرانده است.
مسئولان در زندان زنانه‌ هرات در این باره گفته‌اند:« زنانی که از زندان رها می‌شوند در صورتی که از سوی خانواده پذیرفته نشوند، به خانه‌های امن سپرده می‌شوند و تا زمانی که بستر مناسب برای حضورشان در خانه مهیا شود، در خانه‌ امن می‌مانند».
بر اساس این گزارش، فعالان حقوق زن در افغانستان طرد شدن زنان زندانی را عامل آغشته شدن این زنان به فساد می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا