آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعه

بودجه صحت عامه ۱۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است

وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرده است که در سال مالی روان صد میلیون دالر کمک‌های جهانی به سکتور صحت در این کشور کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، فروزالدین فیروز وزیر صحت افغانستان در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت در کابل گفت که کاهش کمک‌های جهانی و محدودیت منابع مالی در این بخش از مشکلات اساسی ارائه خدمات صحی در این کشور محسوب می‌گردد.
به گفته وی، کاهش کمک‌ها روی برنامه‌های انکشافی خدمات صحی افغانستان تاثیر گذاشته است.
او افزوده: روز به روز منابع کمک‌کنندگان یا تمویل‌کنندگان برای ما و شما کم شده می‌رود، امسال نسبت به سال گذشته ۱۰۰ میلیون دالر بودجه به وزارت صحت عامه کم شده، به اینکه کمک‌کنندگان کمک را محدود ساخته‌اند.
بر بنیاد آمار رسمی، سال گذشته مالی بودجه وزارت صحت به ۲۵۵ میلیون دالر می‌رسید؛ اما در سال روان این بودجه به دلیل کم‌شدن کمک‌های جهانی، به ۱۵۰ میلیون دالر کاهش یافته است.
همچنان به گفته آقای فیروز، نبود بودجه در سکتور صحت سبب شده است که هزینه اختصاصی سالانه برای هر شهروند افغان نیز اندک باشد.
بر اساس ارقام وزارت صحت افغانستان، در حال حاضر هزینه سالانه هر شهروند افغان در بخش صحت، پنج دالر است؛ در حالی که به گفته وزیر صحت افغانستان حتی در برخی کشورهای عقب‌مانده، این رقم به بیش از ۲۰ دالر می‌رسد.
کمبود منابع پولی سبب شده است که وزارت صحت افغانستان برخی پیشنهاداتی را برای افزایش بودجه در این بخش روی دست گیرد.
آقای فیروز گفت که برای دست‌وپا کردن منابع مالی داخلی برای سکتور صحت، وزارت صحت طرح‌های پیشنهاداتی را به حکومت پیشکش کرده است که بر اساس آن باید مالیه‌ شکر و تنباکو افزایش یابد.
هرچند بر اساس گزارش بانک جهانی، ارائه خدمات صحی در سال‌های اخیر در افغانستان بهبود یافته است؛ اما به باور این بانک، برای عرضه خدمات صحی با معیارهای جهانی، افغانستان راه درازی در پیش دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا