آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

راه گنجشک برای تقلب

فرض بفرمایید در یک دهکده مردم تصمیم می‌گیرند که برای آدم‌های خیالی تذکره‌های خیالی بگیرند تا بتوانند نفوس خویش را نه تنها به خاطر انتخابات بلکه به خاطر مسایل انکشافی و غیره بالا نشان دهند و در عین حال در انتخابات از ده‌ها هزار و شاید صدها هزار تذکره جعلی و یا صرفاً شماره مسلسل که در هیچ تذکره‌ای سر نمی‌خورد در رای گیری استفاده گردد.


دیروز تاریخ ۱۹ حمل مطابق به ۸ اپریل، دفتر سیاسی ملل متحد در کابل (یوناما) جلسه‌ای را میان کمسیون انتخابات و شماری از جریان‌های مطرح سیاسی به راه انداخته بود. این نشست نزدیک به پنج ساعت دوام کرد. اما کمسیون محترم انتخابات بنا بر دلایل مختلف برای بخشی از نگرانی‌ها و پرسش‌های ما پاسخ تخنیکی و قناعت بخش نداشت که من صرفاً یکی از آن‌ها را درین جا مطرح می‌سازم.
اول:- قرار است که این‌بار به روئیت تذکره رای داده شود، ولی تذکره‌های کهنه و نو باید در مراکز رای دهی جایی که رای دهنده می‌خواهد در آن رای بدهد ثبت گردد. ما سوال کردیم که آیا وزارت داخله و یا ادارات مربوطه چرا معلومات نمی‌دهند که تا حال چه تعداد شهروندان کشور صاحب تذکره‌اند. پاسخ‌ها منسجم نبود.
گفته شده است که از بدو تاسیس افغانستان تا امروز، حدود سی ملیون تذکره توزیع گردیده است ولی دولت ارقام مرگ و میر و تفکیک این تذکره‌ها را به اساس سن دراختیار ندارد و کوشش می‌کند که آنرا انجام بدهد. بحث من این بود که خوب گذشته‌ها را بگذاریم؛ آیا ادارات مربوطه می‌دانند که حد اقل در دوره آقای کرزی و یا دوره آقای غنی چه تعداد تذکره در کدام ولایت توزیع شده است. پاسخ بازهم وجود نداشت و مسئله ارجاع گردید به دیگران.
در حالی‌که کمسیون باید خود چتر هماهنگ کننده تمام مسایل انتخاباتی باشد. دولت در نظر دارد تذکره توزیع کند ولی از دادن ارقام انسان‌های تذکره دار بنابر دلایل مبهم ابا می‌ورزد. ( شاید رای به نماینده گی از مرده‌ها و مرحومین ).
دوم:- پرسش دیگر این بود که به جای استخدام صدها نفر کمپیوتر کار و افراد تخنیکی، شما چرا شماره تذکره‌های قبلی و شماره تذکره‌هایی را که جدید توزیع می‌گردد درج یک «دیتا بیس» نمی‌کنید و وقتی که رای‌گیری تکمیل گردید اوراق را به صورت اتوماتیک و برقی با شماره‌هایی که در دیتابیس دارید وفق نمی‌دهید . این کار نه تنها هزینه را پایین می‌آورد، بلکه سرعت شمارش آرا را چندین مرتبه سریع می‌سازد. پاسخ وجود نداشت.
سوم:- فرض بفرمایید در یک دهکده مردم تصمیم می‌گیرند که برای آدم‌های خیالی تذکره‌های خیالی بگیرند تا بتوانند نفوس خویش را نه تنها به خاطر انتخابات بلکه به خاطر مسایل انکشافی و غیره بالا نشان دهند و در عین حال در انتخابات از ده‌ها هزار و شاید صدها هزار تذکره جعلی و یا صرفاً شماره مسلسل که در هیچ تذکره‌ای سر نمی‌خورد در رای گیری استفاده گردد. از اینکه سیستم شما دستی است و اتوماتیک و کمپیوتری نیست؛ تفکلیک تقلب صنعتی و سازمان‌یافته بازهم ماه‌ها وقت نیاز خواهد داشت و با درد سر. پاسخ وجود نداشت.
در حالی‌که من راه حل تخنیکی را پیشنهاد کردم، یکی از بزرگان مهم و رهبر یکی از احزاب برایم گفت که خودت می‌خواهی که هیچ راه گنجشکک برای تقلب نباشد، در حالی‌که تمام فکر حلقه قدرت این است که با ایجاد بهانه‌های مختلف حق خود در تقلب سازمان یافته را محفوظ نگهدارد.
امرالله صالح
ادامه دارد…..

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا