آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

پشتون‏‌ها در انتخابات آینده با غنی هستند؟

پشتون‌‏ها هم علیه اشرف غنی جهت‌گیری دارند. چهره‏‌هایی که در ایام مبارزات انتخابات مردم را به رای دادن به غنی، ترغیب می‌‏کردند اکنون از مخالفان سیاسی او در سیاست کشور هستند.


محمد اشرف غنی در مبارزات انتخابات ریاست ‏جمهوری سال ۱۳۹۳ با لقب « دومین متفکر جهان » وارد باز‏ی‌های انتخاباتی شد. نزدیکان غنی، در «تیم تحول و تداوم» از این عنوان (چقدر درست است؟) برای محبوبیت او خیلی بهره‏مند شدند.
هر چند درک عمومی از باز‏ی‌های سیاسی در افغانستان در سطح خیلی پایین قرار دارد، اما اکنون خاص و عام این را خوب می‌‏دانند که رییس ‏جمهور غنی، در انتخابات ریاست ‏جمهوری با حمایت ایالات متحده امریکا، در راس قدرت قرار گرفته است.
شکی وجود ندارد که انتخابات در افغانستان فراوان قومی است، تا برنامه محور. مردم هم در انتخابات ریاست ‏جمهوری دور گذشته، با همین نگاه پای صندوق‏‌های رای رفتند.
اشرف غنی، از آدرس تیم « تحول و تداوم» با داشتن جنرال دوستم و سرور دانش، به عنوان معاون اول و دوم در انتخابات ریاست‏ جمهوری آرای ازبیک‏‌ها و بخشی از مردم هزاره را با خود داشت.
با گذشت سه سال از عمر کاری حکومت وحدت ملی به رهبری غنی، دیده می‌‏شود که اگر قرار باشد امریکایی‏‌ها غنی را به کرسی ریاست‏ جمهوری افغانستان دوباره نصب کنند، در انتخابات آینده کمی دشوار به نظر می‌رسد و از سویی دیگر باعث زیر سوال قرار گرفتن امریکا نیز خواهد شد که چرا از یک چهره ناکام حمایت دارد.
حکومت وحدت ملی، اکنون سخت متهم به انحصار گرایی و سیاست‏های قومی است. حلقات سیاسی و شهروندان کشور از عملکرد غنی در ارگ انتقاد می‏‌کنند و او را یک «فاشیست» توصیف می‏‌کنند.
ازبیک‏ها با هدایت جنرال دوستم، پاک‌ترین رای شان را به سود غنی به صندوق انتخابات ریختند و به قول آگاهان امور، برگ برنده غنی در انتخابات، آرای ازبیک‏‌ها بود. از شروع حکومت وحدت ملی رابطه اشرف غنی با معاون اول‏اش جنرال دوستم، تیره شد. حالا قریب به یک سال است که معاون اول ریاست‏ جمهوری در بیرون از کشور در ترکیه به سر می‌برد. برگشت دوباره او به کابل در این اواخر هرازگاهی رسانه‏ای می‏‌شود.
جنرال دوستم، در یکی از ولسوالی‏‌های ولایت فاریاب در شمال افغانستان مورد کمین قرار گرفت و اندکی بعد، نزدیکان او مدعی شدند که ریاست‏ جمهوری پشت این کمین قرار داشته است.
در قضیه جنرال دوستم و احمد ایشچی که منجر شد معاون اول به ترکیه تعبید شود، حلقات سیاسی آوازه کردند که آقای ایشچی، مهره ارگ برای ضربه زدن به جنرال دوستم بوده است.
داکتر عبدالله در ریاست اجرایی کشور، در انتخابات ریاست‏ جمهوری نامزد تیم اصلاحات و همگرایی، بود. بزرگترین حامی تیم اصلاحات و همگرایی عطا محمد نور و محمد محقق بودند. عبدالله، حمایت دو جریان سیاسی با اقتدار کشور جمعیت اسلامی و وحدت اسلامی مردم افغانستان را داشت.
این روز‏ها که زنگ پایان حکومت وحدت ملی، به صدا در می‏‌آید، هیچ گروه قومی یا حزبی در افغانستان از حکومت‏داری اشرف غنی، راضی نیستند و اعلام می‏کنند که غنی، در انتخابات آینده ریاست‏ جمهوری خودش را نامزد نکند. هر چند که برگزاری انتخابات ریاست‏ جمهوری آینده چیزی شبیه به یک معما است.
در این میان، پشتون‏ها هم علیه اشرف غنی جهت‌گیری دارند. چهره‏هایی که در ایام مبارزات انتخابات مردم را به رای دادن به غنی، ترغیب می‏کردند اکنون از مخالفان سیاسی او در سیاست کشور هستند. بزرگترین رقیب اشرف غنی، در انتخابات ریاست‏ جمهوری آینده، حامد کرزی رییس‏ جمهور پیشین کشور است.
در کنار حامد کرزی، همایون همایون، ظاهر قدیر، لالی حمیدزی، عبدالرحیم ایوبی و جنرال عبدالرازق فرمانده پولیس قندهار در برابر غنی ایستاده‌‏اند و به همین منظور در شروع سال روان، «ایتلاف ملی مردم افغانستان» را نیز شکل دادند و تاکید به برگزاری انتخابات ریاست ‏جمهوری کردند.
اما غنی، سخت تلاش دارد در قدم اول مانع برگزاری انتخابات ریاست‏ جمهوری شود و در قدم دوم بازهم حمایت مردم افغانستان را داشته باشد و همان طور حمایت امریکا را. این مسله در سفر‏های ولایتی و خارجی او محسوس است.
اشرف غنی، در سفری که سال گذشته به ولایت هرات داشت خطاب به مردم گفت که آماده خدمت است و از مردم خواست برای چهار سال دیگر جهت آبادنی افغانستان به او فرصت بدهند.
در فرجام، برگشت دوباره اشرف غنی به ریاست‏ جمهوری بستگی به رویکر سیاسی جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده امریکا نسبت به افغانستان دارد. انتخاب دوباره غنی، از جانب امریکا برای مردم افغانستان به شدت قابل رد است.
فرامرز دولت آبادی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا