آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

آخرین ذره اعتمادمان را به غرب هم از دست می‌دهیم

سرگئی لاوروف وزیر خارجه‌ روسیه می‌گوید، کشورش آخرین ذره اعتماد به غرب را دارد از دست می‌دهد.
او همچنان گفته است: روسیه و غرب اکنون با شرایطی به مراتب وخیم‌تر از جنگ سرد روبه‌رو هستند.
به نقل از بی بی سی، آقای لاوروف همچنین از کشورهای غربی از جمله بریتانیا و امریکا انتقاد کرد و گفت این کشورها «راه‌های ارتباط» را بسته‌اند و به این ترتیب شرایط خطرناکی را ایجاد کرده‌اند.
وزیر خارجه‌ روسیه حمله‌ موشکی اخیر امریکا، بریتانیا و فرانسه را به سوریه، تهاجمی «شنیع» توصیف کرد که نتیجه‌ آن از دست رفتن اعتماد روسیه به غرب بوده است.
آقای لاوروف حمله‌ کیمیایی ادعایی به شهر «دوما» را «صحنه‌پردازی» خواند و گفت «هیچ مدرکی» برای آن وجود ندارد و «شواهدی که سران کشورهای امریکا، بریتانیا و فرانسه نقل کرده‌اند بر اساس گزارش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده است.»
بازرسان سازمان منع سلاح‌های کیمیایی اکنون در سوریه هستند تا درباره این که آیا دولت سوریه با سلاح کیمیایی به شهر دوما حمله کرده یا نه، تحقیق کنند.
درست زمانی که آقای لاوروف با بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، روسیه و کشورهای غربی در نشست اضطراری سازمان منع سلاح‌های کیمیایی در لاهه در مورد استفاده‌ دولت بشار اسد از سلاح کیمیایی جلسه‌ پرتنشی داشتند و بریتانیا روسیه را متهم کرد که از سال ۲۰۱۶ کوشیده هر تلاشی برای تحقیق در این باره را بی‌اثر کند.
نماینده‌گان سویدن در سازمان منع سلاح‌های کیمیایی از احمد اوزونجو، دبیر کل این سازمان نقل کردند که این بازرسان هنوز به محل حادثه نرسیده‌اند؛ چون روسیه و سوریه هنوز نتوانسته‌اند امنیت آن‌ها را تضمین کنند.
با این که این نشست پشت درهای بسته برگزار شده، اما خبرگزاری رویترز گزارش داد که «کنت وارد»، نماینده‌ امریکا در سازمان منع سلاح‌های کیمیایی اظهار نگرانی کرده که روسیه ممکن است با دست کاری در محل حمله، شواهد را مخدوش کند.
از آقای لاوروف در باره‌ این سوال شد و او گفت روسیه «تضمین می‌دهد» که در محل وقوع حمله هیچ نوع دست کاری نکرده است.
وزیر خارجه‌ روسیه در باره‌ تحریم‌های اخیر امریکا علیه روسیه پذیرفت که اقتصاد کشورش آسیب‌پذیر است، با این حال به گفته او اقتصاد روسیه تحمل هر نوع تحریمی را دارد.
او درباره‌ سوء قصد به سرگئی اسکریپال در خاک بریتانیا گفت سم کیمیایی به ‌کار رفته «نویچوک» «در شوروی سابق اختراع شده اما مخترع آن به امریکا گریخت و امریکا حق امتیاز فرمول آن را برای خود ثبت کرده است.»
گفتنی است که مسئله ترور اسکریپال و تصادم روسیه و غرب در سوریه، نگرانی جهانیان را به دلیل احتمال جنگی تمام عیار میان دو قطب قدرت‌های شرق و غرب افزایش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا