آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

نگرانی از عدم آگاهی مردم از روند ثبت نام رای‌دهندگان

یافته‌های فیفا همچنان نشان می‌دهد که مرحله اول ثبت نام با دشواری‌های جدی همراه بوده است؛ بسیاری از مراکز ثبت نام فاقد تابلو یا لوحه‌ا‌ی بوده که نشان بدهد مرکز ثبت نام است.


پس از آغاز ثبت نام رای دهندگان در افغانستان، فیفا نهاد ناظر بر انتخابات می‌گوید، که مردم از این روند آگاهی لازم را ندارند و حضور آن‌ها، به ویژه زنان در این روند خیلی کم‌رنگ بوده است.
فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان می‌گوید، ۷۰۰ ناظر این نهاد روز‌های نخست آغاز روند ثبت نام رای دهندگان را در کابل و بقیه ولایات نظارت کرده‌اند.
کمیسیون انتخابات، چهار روز پیش روند ثبت نام رای‌دهندگان را آغاز کرد. قرار است که انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها در کشور به تاریخ ۲۸ میزان برگزار شود.
براساس اعلام کمیسیون انتخابات، این روند تا روز ۲۳ ثور در مراکز ولایت‌ها و از ۲۵ ثور تاهفتم جوزا درمرکز ولسوالی‌ها و از نهم جوزا تا ۲۲ جوزا در روستاها ادامه خواهد یافت.
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید در ۴ روز گذشته نزدیک به ۱۲ هزار نفر ثبت نام کرده که ۲۵ درصد آن زنان‌اند.
یوسف رشید رییس اجرایی فیفا می‌گوید، قبل از آغاز روند ثبت نام، آگاهی دهی لازم صورت نگرفته و بسیاری از مردم در مورد زمان و روش ثبت نام معلومات ندارند.
یافته‌های فیفا همچنان نشان می‌دهد که مرحله اول ثبت نام با دشواری‌های جدی همراه بوده است؛ بسیاری از مراکز ثبت نام فاقد تابلو یا لوحه‌ا‌ی بوده که نشان بدهد مرکز ثبت نام است.
کمیسیون انتخابات گفته، به خاطر ترتیب فهرست رای‌دهندگان، افراد باید تذکره را ارایه کنند. سپس در آن برچسبی زده می‌شود که حاوی مجوز بکارگیری رای در روز انتخابات است.
اما فیفا دریافته که مردم به دلیل نشانی شدن تذکره‌های شان نگران‌اند و به همین دلیل هم تعداد کمتری به مراکز ثبت نام مراجعه کرده‌اند.
فیفا از حکومت و کمیسیون انتخابات خواسته برای تشویق مردم به رفتن در انتخابات، کارزار آگاهی‌دهی را افزایش بدهند و اعتماد عمومی را نسبت به کارکرد کمیسیون انتخابات بالا ببرند.
حکومت افغانستان گفته تمامی تلاش‌هایش را برای برگزاری انتخابات شفاف و سراسری به خرج می‌دهد، اما گروه طالبان انتخابات پیشرو را سمبولیک خوانده‌ و از مردم خواسته‌اند که در این روند مشارکت نکنند.
قبل از این، تنها کسانی حق رای داشتند که کارت رای‌دهی کمیسیون انتخابات را گرفته بودند، ولی در انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری نامزدهای رقیب معتقد بودند که از این کارت‌ها سوء استفاده شده و زمینه تقلب را فراهم کرده، زیرا ممکن است یک رای‌دهنده بیشتر از یک کارت گرفته باشد.
اکنون حکومت تصمیم گرفته که انتخابات پیش‌رو را براساس تذکره‌‏های ورقی انجام دهد، ولی تمام دارندگان این تذکره‌ها باید به مراکز رای‌دهی مراجعه و خود را ثبت نام کنند.
برعلاوه، آن‌هایی هم که تاکنون تذکره ندارند، برای رای دادن حتما باید تذکره جدید بگیرند.
بیشتر از سه دهه جنگ در افغانستان باعث شده که شمار زیادی از مردم دارای شناسنامه معتبر نباشند و براساس توافقنامه «بُن» در سال ۲۰۰۱ باید تمام کسانی که واجد شرایط رای‌دهی هستند، ثبت نام شوند.
با این همه؛ برخی از اعضای مجلس نماینده‏گان نیز از کمرنگ بودن مردم در روند ثبت نام رای دهنده‏گان ابراز نگرانی کرده‏اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا