آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

در ترکیه انتخابات زودهنگام برگزار می‌شود

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در این کشور زودتر از موعد معین برگزار خواهد شد.
به گفته آقای اردوغان، این انتخابات روز ۲۴ جون حدود یک‌ونیم سال زودتر از زمانی که قبلاً تعیین شده بود برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آقای اردوغان گفت که تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام پس از مشورت با اعضای حزب «عدالت و توسعه» و در نظر گرفتن شرایط خاص منطقه به ویژه جنگ سوریه و تحولات عراق گرفته شده است.
در همین حال، رییس جمهور ترکیه گفت:« در دوره‌ای که تحولات سوریه شتاب پیدا کرده و ما باید تصمیم‌های مهمی در زمینه اقتصاد خرد و سرمایه‌گذاری‌های کلان بگیریم، مسله انتخابات باید در اولین فرصت از برنامه خارج شود.»
هم‌زمان با اعلام این خبر، پارلمان ترکیه تمدید وضعیت فوق‌العاده را در این کشور به مدت سه ماه تصویب کرد. این وضعیت که از زمان کودتای نافرجام تابستان سال ۲۰۱۶ وضع شده، تا کنون لغو نشده است.
تصمیم پارلمان به این معنا است که رای‌گیری ماه جون که اولین انتخابات بعد از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ است، در وضعیت فوق‌العاده برگزار خواهد شد.
در رفراندومی که حدود یک سال پیش برای تغییر قانون اساسی، از جمله منحل شدن نخست‌وزیری و افزایش اختیارات رییس جمهوری در ترکیه برگزار شد، شرکت‌کنندگان با اختلاف اندکی به این تغییرات رای مثبت دادند.
اکنون آقای اردوغان می‌گوید، شرایط به گونه‌ای است که باید هر چه زودتر نتایج رفراندوم عملی شود و سیستم به ریاست جمهوری اجرایی تغییر پیدا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا