آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

کوریای شمالی برنامه‌های هسته‌ای را کنار می‌گذارد

کیم جونگ اون رهبر کوریای‌شمالی اعلام کرده کشورش دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای و موشکی ندارد.
پیونگ‌یانگ گفته از تاریخ ۲۱ اپریل تمامی آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد.
آن طور که خبرگزاری یونهاب کوریای جنوبی گزارش داده، این تصمیم در جلسه حلقه رهبری حزب کارگران کوریای‌شمالی، حزب حاکم این کشور اتخاذ شده است.
به نقل از بی بی سی، رسانه دولتی کوریای‌شمالی هم با انتشار اطلاعیه‌ای به تشریح این تصمیم رهبر این کشور پرداخته و نوشته است که کیم جونگ اون گفته دیگر نیازی به ادامه آزمایش‌های هسته‌ای وجود ندارد چرا که این آزمایش‌ها به لحاظ نظامی تکمیل شده‌‍ و نیازی به ادامه نیست.
در همین حال، نشریه وال‌استریت جورنال امریکا عصر جمعه گزارش کرد که کیم جونگ اون، در جریان دیدار با مایک پمپئو رییس سازمان سیا به او وعده داده که همزمان با برگزاری دیدار او و دونالد ترامپ، پیونگ‌یانگ سه زندانی امریکایی را هم آزاد خواهد کرد.
پس از نشر این خبر، دونالد ترامپ در توییتی نوشت:« کوریای‌شمالی موافقت کرده که تمامی آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و قرار است یک پایگاه عمده را در این رابطه هم تعطیل کند. خبر خیلی خوبی برای کوریای‌شمالی و تمام جهان. گام بزرگی است. مشتاقانه منتظر دیدار پیش‌رو هستم.»
کوریای جنوبی از این تصمیم کوریای شمالی استقبال کرده و آن را گامی مهم در راستای صلح و امنیت جهانی خوانده است.
قرار است که رییس جمهور ترامپ و رهبرکوریای شمالی در ماه جون با هم ملاقات کنند و روی تعطیلی برنامه‌های هسته‌ای این کشور چانه‌زنی کنند.
گفتنی است که یخ روابط خارجی کوریای شمالی با جهان پس از المپیک زمستانی کوریای جنوبی شکسته شد که در آن، خواهر رهبر این کشور اشتراک کرده و نامه «اون» را به «این» داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا