آخرین اخبارافغانستانسیاست

قانونی:

پیش از کنفرانس «بن» تصمیم بر این بود که کرزی در قدرت بیاید

محمدیونس قانونی معاون پیشین رییس جمهور، گفته است که جامعه جهانی در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی پس از سقوط رژیم طالبان، در نشست بن آلمان در مورد گزینش حامد کرزی به عنوان رییس جمهور افغانستان، پیش از کنفرانس بن تصمیم گرفته بود.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای قانونی که روز پنجشنبه در نشستی زیر نام «ناگفته‌های کنفرانس بن» در موسسه مطالعات سیاسی و حقوقی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که جیمز دابنس نماینده امریکا در کنفرانس بن زمانی که برای طرح بدیل طالبان به پاکستان رفته بود، با احسان‌الحق رئیس وقت آی.اِس.آی مسئله گزینش حامد کرزی را در راس حکومت انتقالی مطرح کرد و رییس آی.اِس.آی هم این گزینش را پذیرفت.
آقای قانونی، افزوده است که پیش از این که کنفرانس بن دایر شود، در مورد بدیل طالبان و اینکه شخص آقای حامد کرزی در راس دولت انتقالی قرار بگیرد، اجماع بین‌المللی وجود داشت.
آقای قانونی گفت:« معنی این حرف این بود که آی.اِس.آی می‌فهمید که یکی از چهره‌های مورد نظر امریکا حامد کرزی است.»
یونس قانونی گفت که جامعۀ جهانی می‌خواست تا یک «پشتون» رییس حکومت انتقالی بدیل طالبان گردد.
او گفت:« این اشتباه است که آقای کرزی، صرفاً در کنفرانس بن مطرح شد، این اشتباه است…شما می‌دانید که در کنفرانس‌های کلان تصمیم گرفته نمی‌شود، پیش از کنفرانس تصمیم گرفته می‌شود».
محمد یونس قانونی، در کنفرانس «بن» رهبری جبهه متحد یکی از چهار جانب مطرح را به دوش داشت و به تصوراتی که گویا حامد کرزی، دو رای موافق اشتراک‌کنندگان این نشست را داشت و متباقی یازده تن دیگر، از عبدالستار سیرت، وزیر عدلیه وقت محمد ظاهر شاه، حمایت کردند.
همچنان او تاکید کرد که جامعه جهانی بر آقای سیرت، فشار آورد تا از نامزدی‌اش صرف نظر کند.
در کنفرانس «بن» محمدیونس قانونی جبهه متحد، عبدالستار سیرت گروه روم، سید حامد گیلانی مجاهدین پشاور و همایون جریر روندی موسوم به قبرس را رهبری می‌کردند.
آقای قانونی، جبهه متحد را طرف اصلی کنفرانس «بن» یاد کرد. به باور وی، اگر جبهه متحد در کنفرانس بن قربانی نمی‌داد، بار دیگر افغانستان به سوی جنگ‌های داخلی می‌رفت.
او پذیرفت که در بخش تشکیل کابینه، فشارهای جهانی روی برهان‌الدین ربانی، موجود بود که به این دلیل او مجبور شد که در عوض بحث روی گماشتن اعضای کابینه در کابل، فهرستی ۶۲ نفری افراد مورد نظرش را بفرستد.
به گفته قانونی، از این فهرست هفده تن به عنوان اعضای کابینه حکومت موقت انتخاب شدند.
قابل ذکر است که کنفرانس بن هفده سال پیش، پس از سقوط رژیم طالبان در دسامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در آلمان برگزار شد که آگاهان این کنفرانس را برای تغییر افغانستان از دهشت‌افگنی به سوی دموکراسی مهم می‌پندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا