آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

ساختار سازمانی و سرویس مخفی داعش؛ کتاب جدید گابریل دل گرانده

گابریل دل گرانده خبرنگار ایتالیایی سرانجام توانست پس از پایان دادن به تحقیقاتش درباره داعش و بازماندگان ظلم این گروه در عراق و سوریه، چکیده یافته‌های خود را در کتابی با نام «داعش، داستان دولت اسلامی از زبان فراریان از آن» منتشر کند.
او که برای تهیه این کتاب تا سوریه سفر کرده بود، در اپریل سال گذشته میلادی توسط مقامات ترکیه دستگیر شد. گابریل دل گرانده مدت دو هفته را بدون آنکه دلیل بازداشتش مشخص شود در زندان سپری کرد، دست به اعتصاب غذا زد و درنهایت با فشار جامعه بین‌الملل آزاد شد.
دل گرانده برای تهیه این کتاب ۶۶ مصاحبه انجام داده است. او با افرادی که پیش‌تر سابقه فعالیت به عنوان افسر ارتش یا افسر اطلاعات داشتند، سیاستمدارانی که به زندان افتاده بودند، قاچاقچیان، فعالان حقوق بشر، عرب‌ها، کردها، شیعه‌ها، مسیحیان، علوی‌ها، سوری‌ها، خبرنگاران عراقی، آوارگان جنگ و درنهایت مردم عادی به گفت‌وگو پرداخت؛ بیش از دویست(دو صد) ساعت مکالمه به زبان عربی.
کتاب دل گرانده تا حدودی چگونگی فعالیت تشکیلات داعش را برای همگان روشن می‌کند. او در مقدمه کتابش می‌نویسد که دو هفته‌ای که در زندان ترکیه گذرانده به تحقیق او کمک کرده است چراکه همانطور که پارتیزانی در حلب به او گفته بود «قضاوت از بیرون آسان است.»
یورونیوز با دل گرانده درباره این کتاب به گفت‌وگو نشسته است که خلاصه‌ای از آن در ادامه ارائه می‌شود.
چرا و چگونه کسی سرباز داعش می‌شود؟
گابریل دل گرانده می‌گوید:« شخصیت اصلی این کتاب پسری است که در ابتدا دست به اعتراض مسالمت‌آمیز علیه «رژیم بشار اسد» زده و سپس دستگیر شده است. او یکی از دوستان نزدیکش را در زندان و زیر شکنجه از دست می‌دهد و پس از آن است که به این نتیجه می‌رسد که تنها راه برای رسیدن به شرافت، عدالت و آزادی «مبارزه مسلحانه» است. او در ابتدا عضو ارتش آزاد سوریه می‌شود اما به مرور از فساد درون این تشکل آگاهی یافته و درنهایت گروه موسوم به دولت اسلامی را گروهی ایده‌آل می‌یابد و آرمانشهر خود را در ایدوئولوژی حاکم بر این گروه جست‌وجو می‌کند.»
به گفته دل گرانده «مشکل این است که تا زمانی که ظلم و بی‌عدالتی در این کشورها غالب باشد و تا زمانی که یک ایدئولوژی انقلابی وجود نداشته باشد، چنین دیدگاه‌هایی می‌توانند در جذب نسل‌های سرکوب شده موفق باشند.»
دل گرانده همچنین در این کتاب درباره سرویس مخفی تشکیلات داعش سخن می‌گوید و به گفته او «تا زمانی که سرویس مخفی داعش از بین نرود، داعش نیز متوقف نخواهد شد.»
او می‌گوید:« داعش شکست نخورده، بلکه تنها از پناهگاهش بیرون رانده شده است. شرایط جنگ و هرج و مرج همیشه فرصت مناسبی برای این نوع سازمان‌ها است تا دوباره ظاهر شوند. داعش سازمانی است که در چند سال گذشته توانست سرمایه و سلاح زیادی را جمع‌آوری کند و هنوز هم بسیاری از اعضای این گروه از قدرتی واقعی برخوردارند؛ قدرتی که با ساختار امنیتی این سازمان مرتبط است.»
ساختار امنیتی داعش؛ پویا و مخرب
به گفته دل گرانده، ساختار امنیتی داعش در سه سطح طراحی شده است:
۱) امنیت داخلی که اساساً مربوط به فعالیت‌های ضدجاسوسی است و به این ترتیب آن‌ها نفوذگران سرویس‌های امنیتی خارجی را شناسایی می‌کنند.
۲) امنیت خارجی که مانند آژانس‌های اطلاعاتی در دیگر کشورها فعالیت می‌کند و به جمع‌آوری اطلاعات در دیگر سرزمین‌ها دربارۀ دشمنان می‌پردازد.
۳) امنیت عملیات مخفی که شامل نیروهایی می‌شود که با پاسپورت اروپایی سفر می‌کنند و اغلب نیز شهروندان اروپا هستند. وظیفه آن‌ها سفر به منطقه خلیج فارس، ترکیه یا اتحادیه اروپا با هدف شناسایی و برنامه‌ریزی حملات است. این حملات بعداً توسط پسرانی جوان اجرا می‌شوند؛ پسرانی که گاه مستقیماً در پاریس یا در بلژیک استخدام می‌شوند. این پسرها از زنجیره فرماندهی بی‌اطلاعند و تنها به عنوان مجری عملیات مورد استفاده قرار می‌گیرند و درنهایت نیز با مرگ خود هیچ ردی از شاهدان و برنامه‌ریزان عملیات در پشت سر خود باقی نمی‌گذارند.»
منبع : یورونیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا