آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آغاز بد کمیسیون انتخابات

عوامل زیادی که خیلی هم واضح است وجود دارد تا مردم اعتماد شان را نسبت به انتخابات پیش‏رو از دست بدهند و اگر اوضاع همین طور ادامه پیدا کند، می‏توان مدعی شد که آغاز بد کمیسیون انتخابات، پایان بدی خواهد داشت.


کمیسیون انتخابات که قرار است انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‌‏ها را در ۲۸ ماه میزان برگزار کند، فاقد هر گونه اعتبار و آبرو در افکار عمومی کشور است.
شهروندان افغانستان تعریف شان دست کم چیزی شبیه تعریف گروه طالبان از روند انتخابات افغانستان است که چندی پیش به شکل رسمی مطرح کرده‏اند.
چندی پیش در آستانه برگزاری انتخابات ولسی جرگه وشورا‏های ولسوالی‏ها، گروه طالبان گفتند که در آن شرکت نمی‏کنند و انتخابات پیش رو را جعلی و نمایشی توصیف کردند.
پیشتر آدرس‏های مختلف از جمله کمیسیون انتخابات و جریان سیاسی « توافق ملی و تغییر» از طالبان خواسته بودند که در انتخابات ۲۸ ماه میزان سهم بگیرند و مردم را تشویق کنند تا در روند ثبت نام رای دهندگان با حضور چشمگیر ظاهر شوند.
بی‌اعتباری این نهاد انتخاباتی را اعضای آن نیز رد نمی‏کنند و روز گذشته یک عضو ارشدش گفته است که در مدت زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شورا‏های ولسوالی‏ها ممکن نیست که آن‌ها دوباره در واقع آبروی رفته را جمع کنند و اعتبار دوباره نزد مردم احیا کنند.
آنچه در چند دوره از انتخابات به ویژه در نتخابات ریاست‏ جمهوری سال ۱۳۹۳ در افغانستان با حضور داشت ناظرین داخلی و خارجی انجام شد، شهروندان افغانستان را به عملکرد کمیسیون انتخابات سخت بی‌باور نمود و در عین حال، به این نتیجه رساند که حکومت در همکاری با جامعه جهانی و به خصوص ایالات متحده امریکا، با انتخاب شهروندان افغانستان بازی سیاسی می‏کند وحاصل یک روند دموکراتیک را به سود یک تیم مشخص رقم می‏زنند. این باور در ذهن مردم در حالی شکل گرفته است که گفته می‌شود تیم « تحول و تداوم» با رهبری محمد اشرف غنی با همکاری جامعه جهانی در انتخابات گذشته ریاست‏ جمهوری که منجر به شکل‌گیری حکومت وحدت ملی در تاریخ سیاسی افغانستان شد، دست به تقلب گسترده زد.
در واقع این تیم انتخاباتی مسئول است تا مردم باور کامل شان را نسبت به برگزاری انتخابات و پروسه‏های دموکراتیک در کشور از دست بدهند.
چندی پیش، کمیسیون انتخابات در اوج انتقاد‏ها تاریخ دقیق برگزاری انتخابات شورای ملی و شورا‏های ولسوالی‏ها را روشن ساخت و اندکی بعد روند ثبت نام رای دهندگان را در ۳۴ ولایت کشور آغاز کرد. کمیسیون انتخابات آمار داده است که از ۲۵ حمل تا کنون ۱۸۵ هزار نفر برای انتخابات آینده تا کنون ثبت نام کرده‏اند. این ارقام نشان می‏دهد که مردم واقعاً میلی ندارند که به انتخابات بلی بگویند.
به شمول رییس‏جمهور غنی، بسیاری از افراد بلند پایه حکومت، چهره‏ها و جریان‏های سیاسی ظرف چند روز گذشته مردم را ترغیب کردند تا به مراکز ثبت نام رای دهندگان بروند و در انتخابات نقش فعال داشته باشند. رییس‏جمهور غنی، از علمای دینی نیز خواسته تا درمساجد تبلیغ کنند تا شهروندان کشور به ویژه زنان برای حضور در انتخابات ثبت نام نمایند.
نظر به وضعیت حاکم، بعید به نظر می‌رسد که مردم این خواست ریاست‏ جمهوری را جدی بگیرند؛ زیرا جامعه کنونی هیچ نوع اعتمادی به آنچه از آدرس حکومت مطرح می‏شود، ندارد.
در این میان، کمیسیون انتخابات که مسئولیت برگزاری انتخابات را دارد، طرحی برای اینکه مردم را تشویق کند تا در روند ثبت نام رای دهندگان حضور یابند روی دست ندارد و در وصف نگرانی‏ها از بی‌علاقه‏گی مردم به انتخابات پیش‏رو، هنوز بسیاری از کنش‏های کمیسیون انتخابات برای مردم و جامعه سیاسی کشور مشکوک است و حتی این احمتال وجود دارد که انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ها به علت نقش نداشتن احزاب سیاسی دچار تحریم شود.
مردم افغانستان با درس گرفتن از انتخابات ریاست‏ جمهوری گذشته خوب می‏دانند که حکومت از حضور مردم در انتخابات سوء استفاده می‏کند.
روی هم رفته اجرا شدن یک انتخابات همه قبول یک پارلمان با مسئولیت را روی پا می‏کند که از چگونگی کار حکومت نظارت خواهد کرد و ناگفته نباید گذاشت که نظارت از عملکرد حکومت‏ها هم از وظایف عمده مجلس نمایندگان است.
البته بخشی از بی‌باوری مردم به انتخابات بر می‌گردد به کارکرد بدون دستاورد مجلس نمایندگان که برای مردم اصلاً پوشیده نیست.
در فرجام عواملی زیادی که خیلی هم واضح است وجود دارد تا مردم اعتماد شان را نسبت به انتخابات پیش‏رو از دست بدهند و اگر اوضاع همین طور ادامه پیدا کند، می‏توان مدعی شد که آغاز بد کمیسیون انتخابات، پایان بدی خواهد داشت.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا