آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

قربانی برای انتخابات؛ دیروز قطع انگشت، امروز دادن جان

حالا نه تنها گروه طالبان در برابر انتخابات پارلمانی وشورا‏های ولسوالی‌ها یک تهدید است، بل گروه داعش نیز است و اگر حکومت مانع این گونه حملات نشود، قصه انتخابات ۲۸ میزان پایان خواهد یافت.


روز گذشته پس از دست کم یک ماه، کابل شاهد یک روز خونین بود. یکی از مراکز توزیع شناسنامه در غرب پایتخت در ساحه دشت برچی مورد یک حمله انتحاری قرار گرفت که در آن بنابر آخرین آمار، بیش از ۵۵ تن کشته و ۱۲۰ تن دیگر زخمی شده‏اند. شهروندانی که رفته بوند برای شرکت در انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ها در ۲۸ ماه میزان، شناسنامه بگیرند.
شهروندان افغانستان در انتخابات ریاست‏جمهوری سال ۱۳۹۳ که حکومت وحدت ملی از آن بیرون شد، در بدل استقبال از پروسه انتخابات، انگشت‏های شان را از دست دادند و روز گذشته در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏‌ها برای شرکت در این پروسه، جان خویش را از دست دادند و چند کوچه را خونین کردند.
بازتاب رویداد خونین تازه در ساحه دشت برچی در غرب کابل، نشان می‏دهد که وحشت مردم از انتخابات فراوان افزایش یافته است و بسیاری از کاربران صفحات اجتماعی نفرت شان را نسبت به انتخابات و ریاست‏جمهوری ابراز کردند.
هر چند شخص رییس ‏جمهور غنی، طی چند روز گذشته مردم را ترغیب کرده است تا در انتخابات آینده شرکت کنند، اما تجربه ثابت کرده است که مردم این را نیز خوب می‏دانند که حکومت از حضور آن‌ها و انتخاب آن‌ها سوء استفاده می‏کند. رییس مجلس سنای کشور فاش کرده است که ریاست ‏جمهوری به کمیسیون انتخابات دستور داده آمار ثبت نام رای دهندگان را روزانه اعلام نکند.
این حمله در یکی از مراکز توزیع شناسنامه برای انتخابات در کابل در حالی صورت گرفت که به تازه‌‏گی رییس عمومی ثبت احوال نفوس در شمال کشور در صحبت با خبرگزاری دید، گفته است که مردم از ثبت نام شناسنامه‏های شان در انتخابات پیش‏رو هراس دارند.
به تاریخ ۲۵ حمل، روند ثبت نام رای دهندگان در ۳۴ ولایت کشور رسماً کلید خورد اما بربنیاد گزارش‏ها حضور مردم در پروسه ثبت نام کم‌رنگ است و کمتر علاقه دارند تا به انتخابات آینده شرکت کنند.
کم‌رنگی مردم برای شرکت در ثبت نام رای دهندگان نگرانی‏های بسیار جدی در پی داشته است. محمد اشرف غنی، از علمای دینی خواسته است که در مساجد تبلیغ کنند تا مردم به مراکز ثبت نام رای دهندگان بروند. در عین حال، از والی‏ها نیز خواست که مامورین دولتی را با خانواده‏های شان راهی مراکز ثبت نام رای دهندگان کنند.
حمله دیروز در غرب کابل را می‏توان ضربه سنگین به انتخابات ۲۸ ماه میزان خواند. مردم هیچ میل ندارند تا در انتخابات نقش فعال داشته باشند. بی‌باوری مردم به پروسه‌‏های دموکراتیک در افکار عمومی در سطح خیلی بلند قرار دارد و این موضوع بزرگترین خطر برای انتخابات آینده است.
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت در واکنش به حمله مرگبار دیروز در صفحه رسمی‏اش این رویداد را محکوم کرده است و آن را خساره سنگین به انتخابات ۲۸ ماه میزان توصیف کرده است. او یکبار دیگر حکومت را متهم کرد که اگر امروز قادر نباشند امنیت پروسه ثبت نام رای دهندگان را تامین کند، پس چطور ممکن است که انتخابات در روز معین آن در فضای امن برگزار شود؟
واکنش شهروندان کشور پس از حمله دیروز در صفحات اجتماعی از وضعیت جاری نشان می‏دهد که مردم از بی‌کفایتی حکومت و نهاد‏های امنیتی و استخباراتی آن سخت به تنگ‏ آمده‏اند و با گذشت هر روز میزان فاصله شان از حکومت بیشتر می‏شود.
حالا نه تنها گروه طالبان در برابر انتخابات پارلمانی وشورا‏های ولسوالی‏ها یک تهدید است، بل گروه داعش نیز است و اگر حکومت مانع این گونه حملات نشود، قصه انتخابات ۲۸ میزان پایان خواهد یافت.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا