آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مردم در انتخابات به خود مراجعه می‏‌کنند، چرا؟

کمیسیون انتخابات و نهاد‏های امنیتی و کشفی کشور قادر نیستند که امنیت مراکز ثبت نام رای دهندگان و توزیع شناسنامه را تامین کنند.


نگرانی‏‌ها از عدم حضور پررنگ مردم در مراکز ثبت نام رای دهندگان و توزیع شناسنامه در کشور به این معنا هم می‏تواند باشد که اکنون مردم افغانستان به نسبت دیروزشان تغییر یافته‌‏اند و انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏‌ها را که قرار است در ۲۸ ماه میزان برگزار شود، بیشتر از هر انتخابات دیگر جدی‌تر بگیرند.
در واقع مردم از چند دوره انتخابات که تجربه شده است به خوبی عبرت گرفته‏اند و در حال مراجعه به خود هستند. کمیسیون انتخابات، ریاست ‏جمهوری و جامعه جهانی نزد مردم؛ مردمی که با دادن جان و انگشت از روند انتخابات استقبال کرده‏اند، تا گلو بدنام است.
محمد اشرف غنی طی چند روز گذشته به شکل‏های گوناگون تلاش به خرج داده است تا پای مردم را به سمت انتخابات پیش‏رو بیشتر بکشاند، اما ظاهراً آقای رییس‏ جمهور در این امر زیاد موفق نبوده است، زیرا مردم متوجه‏اند که غنی از پروسه انتخابات برای مقاصد سیاسی خودش سوء استفاده می‏کند. چنانچه این کار را در انتخابات ریاست‏ جمهوری سال ۹۳ نیز انجام داده است که نتیجه‏اش حکومت وحدت ملی است.
کمیسیون انتخابات و حکومت هیچ‌کاری به منظور اصلاحات بنیادی که از ماده‏های کلیدی توافق‏نامه حکومت وحدت ملی میان غنی و عبدالله، بود، عمل نکرد بل به سوی انتخابات پارلمانی وشورا‏های ولسوالی‏ها طوری گام برداشت که مردم بیشتر از دیروز به کارکرد آن‌ها مشکوک شدند.
در واقع مقصر اصلی این‌که حضور مردم در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی‏ و شورا‏های ولسوالی‏ها زیاد علاقه ندارند تا به صورت گسترده شرکت داشته باشند، حکومت فعلی و کمیسیون انتخابات فعلی است.
کمیسیون انتخابات و نهاد‏های امنیتی و کشفی کشور قادر نیستند که امنیت مراکز ثبت نام رای دهندگان و توزیع شناسنامه را تامین کنند.
اخیراً یکی از مراکز توزیع شناسنامه در داشت برچی کابل، مورد حمله خونین گروه داعش قرار گرفت. واکنش شهروندان در قبال این رویداد نشان می‏دهد که مردم در انتخابات آینده متفکرتر نقش بازی خواهند کرد. البته ظرف چند روز گذشته دست کم دو یا سه مرکز دیگر در بخش‏های مختلف کشور شاهد حملات انفجاری بوده.
وقتی یک نماینده مردم در مجلس سنای کشور فاش می‏سازد که ریاست‏ جمهوری به کمیسیون انتخابات دستور داده است تا در ختم روز آمار ثبت نام کنندگان را در روند ثبت نام اعلام نکند، مردم چطور به انتخابات و ارزش‏های دموکراتیک باور کنند.
در خیلی از کشور‏های منطقه مردم چندان حضور گسترده در انتخابات ندارند و امری که فراوان حیاتی است جدی قبول کردن انتخابات و مسئله انتخاب است.
چند سال است که مردم همواره از تقلب و تخطی‏های انتخاباتی شاکی‏اند و با در نظر داشت چنین وضعیتی ایجاب می‏کند که مردم در انتخابات پارلمانی و شورا‏های ولسوالی‏ها در ۲۸ میزان طوری وارد شوند که کار را برای انتخابات ریاست‏ جمهوری سال آینده که حکومت قول داده است برگزار می‏کند، آسان‌تر کند.
گزارش‌هایی این روز‏ها وجود دارد که ریاست‏ جمهوری در تلاش است کسانی را در انتخابات پیش‏رو راهی مجلس نمایندگان کند که آن‌ها در بدل این خدمت آقای غنی، برای او در انتخابات ریاست ‏جمهوری لابی کنند.
روی هم رفته، مردم می‏بایست در انتخابات به نامزد‏هایی رای بدهند که به معنای واقعی کلمه نماینده آن‌ها باشند و از اعتماد آن‌ها سوءاستفاده نکنند.
هشت سال مجلس نمایندگان بدون هیچ دستارودی کار کرده است، نه تنها که مشکلی را به فرصت تبدیل نکرده‏ از جانب دیگر مشکل درست کردند.
دست کم مجلس نمایندگان در حکومت وحدت ملی به علت انحصارگرایی ارگ عوض آن‌که از عملکرد حکومت نظارت کند، به دفاع از آن پرداخته است.
در فرجام چکونگی نگاه مردم به انتخابات و نمایندگان آینده شان می‏تواند به انتخابات و روند‏‏های مردم سالار در افغانستان آینده دهد.
فرامرز دولت آبادی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا