آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

چرا استانکزی استیضاح شد؟

پرسشی که اکنون در ذهن خطور می‌کند، این است که چرا مجلس، رییس امنیت ملی را استیضاح کرد و منظور استانکزی از مسایل خرد وکوچک شخصی چه بود.


روز گذشته مجلس نمایندگان کشور در حالی که نصاب آن نیز کامل نبود، معصوم استانکزی رییس امنیت ملی را استیضاح کرد و دلیل آن را وضاحت خواستن در مورد مسایل امنیتی اخیر و حملات خونباری که در پایتخت و ولایات کشور رخ می‌دهد، خواندند؛ هرچند رییس عمومی امنیت ملی کشور نیز به دلیل محرمانه بودن مسایل امنیتی از توضیح در آن باب خودداری کرد.
معصوم استانکزی به مواردی در مجلس اشاره کرد که پرسش‌هایی را در ذهن تبارز می‌دهد، از جمله آقای استانکزی خطاب به نمایندگان حاضر گفت که مسایل خرد وکوچک شخصی را با مسایل کلان ملی یکجا نکنید.
پرسشی که اکنون در ذهن خطور می‌کند، این است که چرا مجلس رییس امنیت ملی را استیضاح کرد و منظور استانکزی از مسایل خرد وکوچک شخصی چه بود.
مسئله استیضاح رییس عمومی امنیت ملی را می‌توان با سه انگاره بررسی کرد و به چرایی این موضوع پرداخت.
۱- تحولات اخیر در گزینش هیئت اداری مجلس نمایندگان
۲- تنش و جنجال میان تیمی در ارگ و اختلاف میان تیم غنی
۳- استخبارات منطقه و فعالیت‌های استخباراتی اخیر در شمال کشور
نخست تحولات اخیر در مجلس نمایندگان:
پس از تعطیلات زمستانی مجلس نمایندگان، یک بار دیگر اعضای هیئت اداری در انتخابات درون مجلسی گزینش شده و چهره‌های تازه‌ای گماشته شدند. این چهره‌ها گمان می‌رود که به مشاور امنیت ملی نزدیک بوده و برخی اختلافات با تیم غنی دارند.
اختلافات درون سازمان غنی با مشاور امنیت ملی یکی از دلایل استیضاح رییس عمومی امنیت ملی از سوی نمایندگانی است که بیشتر به مشاور امنیت ملی نزدیک هستند تا رییس جمهور.
در ترکیب جدید هیئت اداری مجلس، بیشتر چهره‌های نزدیک به مشاور امنیت ملی جا به جا شده‌اند و بگو مگوهایی در حلقات سیاسی وجود دارد که تیم مشاور امنیت ملی در صدد کنار زدن مقامات مربوط به آقای غنی است.
دوم اختلافات درون سازمانی میان رییس جمهور و مشاور امنیت ملی
گفته می‌شود که در درون تیم رییس جمهور غنی، با نزدیک شدن به پایان عمر حکومت وحدت ملی اختلافات جدی بروز کرده است و رییس جمهور و مشاور امنیت ملی هر کدام در صدد تضعیف طرف مقابل است.
اکنون تیم مشاور امنیت ملی در هیئت اداری پارلمان دست بالاتری نسبت به حلقه غنی دارد و توانسته رییس امنیت را به چالش بکشد، ولی ابقای آقای استانکزی نشان می‌دهد که نفوذ اتمر در مجلس در حدی نیست که چهره‌های نزدیک به رییس جمهور را از صحنه کنار بزند.
بنابر برخی حرف و حدیث‌هایی که از حلقات سیاسی به بیرون درز کرده است، گام نخست حلقه اتمر کنار زدن استانکزی و سپس اکلیل حکیمی از قدرت بوده است که این اقدام به ناکامی انجامید و رییس امنیت ملی دوباره به ریاست برگشت.
استخبارات منطقه
عامل دیگر در استیضاح رییس امنیت ملی از سوی مجلس نمایندگان، نفوذ استخبارات منطقه و به ویژه روسیه خوانده شده است.
روسیه به فعالیت گروه داعش در شمال کشور نگران است و با پیدا کردن هرگونه زمینه مانور، چالش خلق خواهد کرد.
برخی حلقات در حکومت به داعش پروری و ارتباط با این گروه متهم است و روسیه می‌خواهد مهره‌هایی را که از دید آنها با داعش در ارتباط است، از صحنه کنار بزند. پس می‌تواند مدعی شد که استیضاح رییس امنیت ملی کشور بی‌ربط به مانورهای استخباراتی روسیه در کشور نیست.
در این میان انتقادی بر وکلای مجلس نمایندگان نیز وارد است. آن‌ها به طور سیستماتیک ناشیانه موضوعات شخصی و سیاسی خویش را با پوشش نگرانی‌های امنیتی مطرح ساخته و در زیر چتر مسایل امنیتی کار سیاسی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا