آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آتش‌بس عید؛ از راهبرد طالبان تا جنایت‌زدایی دولت

آقای اشرف غنی با اجازه دادن به طالبان برای ورود آزادنه به شهرها و جادادن آن‌ها در آغوش مردمی که سال‌هاست بستگان‌شان را در انفجارها و انتحارهای این گروه از دست داده‌اند، به صورت بسیار زیرکانه از این گروه «جنایت‌زدایی» کرده و آن‌ها را در ردیف همه مردم بی‌گناه دیگر قرار داده است.


در پی اعلام آتش‌بس یک جانبه رییس جمهور غنی و در نهایت پذیرش این آتش‌بس توسط طالبان برای سه روز عید، تعداد زیادی از این گروه وارد شهرها شده و با نیروهای دولتی و مردم عکس گرفتند. تصوری که برای خود طالبان هم غیر قابل پیش‌بینی بود که روزی به این راحتی وارد شهر شده و گوشه و کنار آن را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.
از سویی هم، عکس گرفتن مردم با طالبان باعث بروز احساسات گسترده مردم شد تا آن‌جا که در بعضی از ویدیوهای پخش شده، مردم حتی به گریه نیز افتاده‌اند. طالبان در ولایت‌های متعددی از جمله کابل، بغلان، زابل، میدان وردک، فراه و دیگر ولایات به طور گسترده وارد شهر شدند. برای بسیاری از مردم دیدن طالبان از نزدیک بسیار حیرات‌آور بوده است. تاجایی که نگارنده این سطور بحث‌های مردم را از نزدیک شنیده و در فضای مجازی خوانده است، از این بحث‌ها چنان به نظر می‌رسد که مردم دچار خوشبینی بسیار سطحی شده‌اند و این خوش‌بینی توسط دولت اشرف غنی به خورد مردم داده می‌شود.
آقای اشرف غنی با اجازه دادن به طالبان برای ورود آزادنه به شهرها و جادادن آن‌ها در آغوش مردمی که سال‌هاست بستگان‌شان را در انفجارها و انتحارهای این گروه از دست داده‌اند، به صورت بسیار زیرکانه از این گروه «جنایت‌زدایی» کرده و آن‌ها را در ردیف همه مردم بی‌گناه دیگر قرار داده است. این نوع برخورد اشرف غنی ریشه در سیاست «برادران ناراضی» دارد.
این نوع سیاست که برای جنگ افغانستان نظریه پردازی شده، بسیار خطرناک است. در این نوع سیاست دوست و دشمن همیشه نامعلوم باقی می‌ماند. آقای غنی کسانی را که مرتک جنایت‌های بسیار جنگی شده‌اند با این نوع سیاست «جنایت‌زدایی» می‌کند. او با آوردن طالبان به شهرها یک بار دیگر از طریق برانگیختن احساسات مردم، جنایت‌های این گروه را در قالب برادران ناراضی جا داده و از این گروه جنایت‌زدایی کرد.
از آن‌جا که مردم افغانستان حافظه تاریخی خوبی ندارند، نیاز است تا روشن‌گران این نسل بارها و بارها به مردم یادآوری کنند که گذشته چند روز پیش این گروه چگونه بوده و به مردم بفهمانند که این گروه ظرف سه روز از عقاید خودشان دست نمی‌کشند. چنان که چنین نیز شد و طالبان صبح امروز با حمله بر چند پوسته نیروهای امنیتی در ولایت فراه، جان چند سرباز را گرفتند. آن‌هم در ولایتی که والی آن در روز نخست عید، سران این گروه را در ساختمان ولایت دعوت کرده و از آن‌ها پذیرایی کرده بود!
صلح استراتژیک طالبان؛ تصرف شهرها
اما برای طالبان این صلح سه روزه یک صلح استراتژیک محسبوب می‌شود. این گروه با آمدن از راه‌های گوناگون به مرکز شهرها و بازرسی تمام پوسته‌ها و ساختمان‌های شهر، حکم جاسوسانی را بازی کردند که دولت به آن‌ها اجازه داده بود تا منطقه جنگی تحت تصرف خودش (دولت) را به صورت دقیق بررسی کند تا هنگام نیاز به راحتی بتواند شهرها را تصرف کند. هرگز طالبان در خواب هم نمی‌دیدند که روزی بتوانند چنین آزادانه برای بررسی شهرها (که برای آن‌ها به عنوان میدان جنگ محسوب می‌شود) وارد شوند.
دولت آقای غنی دست بالایی در عوام فریبی و در عین‌حال نشان دادن برادران ناراضی خود به عنوان یک ابزار فشار برای دیگر احزاب دارد. در چنین شرایطی اما چنان که ذکر شد این وظیفه روشن‌گران این نسل است تا چشم‌های مردم را باز کنند و نگذارند دولت با برانگیختن احساسات آن‌ها از این گروه جنایت‌زدایی کند. زیرا مقوله‌ای هست که می‌گوید: «خطر بیشتر از هر وقتی، زمانی به ما نزدیک است که احساس امنیت می‌کنیم.» و این نوع احساس امنیت تنها و تنها از راه برانگیختن احساسات مردم برای خوشبین بودن مهیا می‌شود.
مهدی سرباز – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا