آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

لطیف پدرام: تصمیم کمیسیون فاشیستی و شرم‌‏آور است

شماری از نمایندگان مجلس که در حقیقت می‏‌شود گفت نمایندگان کمیسیون انتخابات در مجلس هستند، به سمت آقای پدرام حمله کردند و تریبون او را واژگون کردند.


شماری از پشتون‏های غزنی مانع فعالیت دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات شده بودند و خواستار این بودند که انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان به صورت حوزه‏ای برگزار شود، تا پشتنون‏های غزنی نیز در مجلس نمایندگان، نماینده داشته باشند.
سرانجام کمیسیون انتخابات به این خواست معترضان پاسخ داد و اعلام کرد که انتخابات در غزنی به صورت سه حوزه برگزار خواهد شد.
این تصمیم کمیسیون با موجی از واکنش‏های تند مواجه شد و اکنون چند روزی است که جنجال چگونگی برگزاری انتخابات غزنی بحث غالب در مجلس نمایندگان است.
روز گذشته، لطیف پدرام نماینده مردم بدخشان که همواره از عملکرد کمیسیون انتخابات و حکومت انتقادات تند می‏کند، تصمیم کمیسیون انتخابات را در خصوص برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی «فاشیستی و شرم‏آور» عنوان کرد و گفت که رویکرد کمیسیون انتخابات نسبت به غزنی یک نگاه قومی است.
نمایندگان غزنی نیز در مجلس نمایندگان تاکید دارند که به قیمت ویرانی افغانستان حاضر‏ند در برابر تفکر قومی کمیسیون انتخابات ایستاده‏گی کنند.
واکنش آقای پدرام با مخالفت شماری از اعضای مجلس نمایندگان که تصمیم کمیسیون برای شان قابل دفاع است، مواجه شد.
از آنجا که کمیسیون انتخابات به عنوان نهاد برگزار کننده یک پروسه دموکراتیک در افکار عمومی کشور فاقد اعتبار و آبرو است‏، از آنچه آقای پدرام گفته است، بدون شک که می‏توان دفاع کرد.
بر هیچ‏کس پوشیده نیست که حکومت وحدت ملی در نتیجه نگاه قومی و رویکرد قومی کمیسیون انتخابات شکل گرفته است. کمیسیون به صورت گسترده و سازمان یافته به سود تیم « تحول و تداوم» دست به تقلب زد.
شماری از نمایندگان مجلس که در حقیقت می‏شود گفت نمایندگان کمیسیون انتخابات در مجلس هستند، به سمت آقای پدرام حمله کردند و تریبون او را واژگون کردند.
اظهارات لطیف پدرام نماینده مردم بدخشان همواره در داخل مجلس با مخالفت همراه بوده است. او در موضوع توزیع شناسنامه‏های برقی نیز موقف‏های تند داشت و گفته بود که به قیمت جان از هویت مان دفاع می‏کنیم.
کمال صافی و نادر کتوازی نمایندگان مردم قندوز و پکتیا از جمله دو نماینده‌ای بودند که خطاب به آقای پدرام گفتند که شما هیچ کاری نمی‏توانید.
در مجلس نمایندگان موجی شکل گرفته است که به هر شکل ممکن از حکومت و کمیسیون انتخابات دفاع می‏کنند و حتی دست به حمله فزیکی می‏زنند.
آقای پدرام انگشت روی موردی گذشته است که کمیسیون انتخابات را از بنیاد زیر سوال برده است. کمیسیون در تبانی با ریاست‏ جمهوری، به قول آقای پدرام می‏خواهد مانع حضور نمایندگان هزاره در مجلس شود و از سویی دیگر، راه را برای راه یافتن نمایندگان پشتون تبار باز کند.
در انتخابات سال ۲۰۱۰ میلادی غزنی ۱۱ نماینده به مجلس نمایندگان فرستاد و در همان ایام هم حلقات خاصی اعتراض داشتند، اما کمیسیون انتخابات اعلام کرد که نمی‏تواند نتایج انتخابات را دست کاری کند.
بر بنیاد آمار موجود، غزنی حدود یک میلیون جمعیت دارد که از مجموع ۱۹ ولسوالی آن، گفته می‌شود ۷ ولسوالی پشتون‌نشین است و این ۷ ولسوالی از جمله مناطق‏ ناامن‏ است که طالبان حضور گسترده دارند.
لطیف پدرام خطاب به کمال صافی نماینده مردم کندز گفته است که امنیت را در مناطق ناامن غزنی تامین کنید تا پشتون‏های این ولایت نیز در شورای ملی نماینده داشته باشند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا