آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

داکتر فایق؛ روزهای سختی در فاریاب تجربه خواهد شد

داکتر فایق در حالی به برای ولایت کردن به زاد گاهش می‌رود که هواداران حزب جنبش سخت خشمگین‌اند. والی تازه معرفی شده فاریاب رابطه گرمی با جنرال دوستم ندارد. جنرال دوستم یک سال است که در انقره پایتخت ترکیه به سر می‌برد و در این مدت شماری از اعضای حزب جنبش به شمول آقای فایق دیدارهایی در ارگ با رییس جمهور غنی داشتند.



داکتر نقیب‌الله فایق رییس اداره ملی نورم و استندرد، امروز با فرمان ریاست جمهوری به عنوان والی جدید ولایت فاریاب تعیین شد. چندی پیش حکومت اعلام کرده بود که عبدالحق شفق به عنوان والی فریاب مقرر شده است.
در همان روز شورای علمای فاریاب به این اقدام واکنش نشان داد و خبر داد که با آمدن آقای شفق به حیث والی این ولایت مخالف است و تا امروز او برای ولایت کردن به فاریاب نرفت.
نقیب‌الله فایق یک دوره نماینده مردم فاریاب در مجلس نمایندگان بوده. او دو سال پیش به حیث رییس اداره ملی نورم و استندرد معرفی شد. نقیب‌الله فایق در شب و روزی که ولایات شمال از جمله فاریاب در آستانه سقوط قرار داشت و جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری در یک ماموریت نظامی و به منظور نابودی گروه طالبان به فاریاب رفته بود، در رسانه‌ها حضور فعال داشت و از جنگ شمال گزارش می‌داد و حتی باری گفته بود که فاریاب فروخته شده.
آقای فایق طی دست کم یک سال اخیر رابطه گذشته را با جنرال دوستم رهبر جنبش ملی افغانستان نداشته است.
داکتر فایق که اکنون از سوی رییس جمهور غنی به عنوان والی ولایت به شدت ناامن فاریاب مقرر شده است از جمله اعضای حزب جنبش اسلامی بود که می‌خواست ریاست حزب جنبش را در یک انتخابات درون حزبی به دست بیاورد. اما جنرال دوستم رهبر حزب جنبش اسلامی به ترکیه رفته بود و در نهایت بدون یک انتخابات، فرزند ارشدش باتور دوستم رییس این جریان سوی از جانب دوستم تعیین شد. این اتفاق برای داکتر فایق و شماری دیگر از اعضای جوان این حزب خوش نخورد و موجب فاصله گیری آن‌ها از حزب شد. در حال حاضر جنبش مثل سایر احزاب به چند شاخه تقسیم شده است.
با شروع حکومت وحدت ملی به رهبری رییس جمهور غنی، جنگ از جنوب و جنوب شرق به شمال کشور انتقال یافت.
در چهار سال از عمر حکومت وحدت ملی شهرها و ولسوالی‌ها یکی پی دیگر به دست طالبان سقوط کرد. البته این روند تا همین اکنون نیز جریان دارد.
ولایت فاریاب از جمله ولایات ناامن در شمال کشور به حساب می‌آید که گروه طالبان در آن حضور گسترده دارند.
هر چند که سخنگویان حکومت رد می‌کنند این واقعیت را، اما باید گفت که اکنون در بیشتر از ولسوالی‌های فاریاب طلبان تحرکات چشم گیری دارند.
داکتر فایق در حالی به برای ولایت کردن به زاد گاهش می‌رود که هواداران حزب جنبش سخت خشمگین‌اند. والی تازه معرفی شده فاریاب رابطه گرمی با جنرال دوستم ندارد. جنرال دوستم یک سال است که در انقره پایتخت ترکیه به سر می‌برد و در این مدت شماری از اعضای حزب جنبش به شمول آقای فایق دیدارهایی در ارگ با رییس جمهور غنی داشتند. به خوبی یادم است وقتی این اتفاق رسانه‌ای شد شماری به شمول داکتر عنایت‌الله بابر فرهمند رییس دفتر جنرال دوستم واکنش منفی نشان داد. شماری هم در صفحات فیسبوک به رسم اعتراض آن‌ها را متهم کردند که سعی دارند حزب جنبش را پارچه – پارچه بسازند.
باتور دوستم فرزند ارشد جنرال دوستم و رییس حزب جنبش نیز گفت که هیچ کس نمی‌تواند جای دوستم را بگیرد و رهبر تمام ترک‌تباران افغانستان جنرال دوستم است.
روی همین دلیل، نقیب‌الله فایق به عنوان والی فاریاب روز های دشواری را سپری خواهد کرد.
فرامرز دولت آۤبادی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا