آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستمصاحبه

داکتر افضل حدید:

کمیسیون انتخابات ظرفیت تخنیکی ندارد/ نبود امنیت نگرانی کلان مردم در انتخابات است

کمیسیون انتخابات فعلی، پُر از ضعف مدیریت و افرادی است که توانایی و تجربه کافی برای این پروسه ملی ندارند. در مورد سوال شما نیز باید بگویم که با چنین کمیسیون، رفتن به طرف انتخابات جفا در حق ملت است.



نگرانی‌ها از تقلب در انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری، گسترش ناامنی در شمال افغانستان و تاثیر آن بر روند انتخابات پیش رو و هم‌چنان وعده‌های حکومت مبنی بر برگزار کردن انتخابات شفاف و سراسری از موضوع‌های این مصاحبه خبرگزاری دید است.
مهدی سرباز خبرنگار ما در شمال افغانستان در ادامه سلسله مصاحبه‌ها، این بار به سراغ داکتر محمد افضل حدید رییس شورای ولایتی بلخ رفته است تا پاسخ این پرسش‌ها را از زبان ایشان بشنود.

خبرگزاری دید: در ابتدا در مورد انتخابات بگویید؛ احتمال تقلب در انتخابات پیش رو چقدر است؟
حدید: چنان‌که می‌دانید نقش اول را در برگزاری یک انتخابات شفاف، کمیسیون مستقل انتخابات دارد اما بگذارید من پیش از پاسخ به سوال شما یک مقدمه‌ را یادآور شوم، قضیه آصف مهمند را همه مردم بلخ به یاد دارند. شورای ولایتی بلخ طی هفت مورد درخواست که به صورت قانونی، با توضیحات حقوقی و به طور مفصل نگاشته شده بود به کمیسیون انتخابات ارسال کرد تا اتهام‌های وارده علیه آقای مهمند را که ثابت شده بود در نظر گرفته و برای ما پاسخ ارائه کنند؛ اما ما تا امروز پاسخ روشنی از این کمیسیون دریافت نکرده‌ایم و این در حالی است که قضیه آقای مهمند تنها موردی بود که در تمام شوراهای ولایتی افغانستان اتفاق افتاده بود و کمیسیون انتخابات نتوانست به همین تنها مورد، جواب روشن بدهد.
کمیسیون انتخابات فعلی، پُر از ضعف مدیریت و افرادی است که توانایی و تجربه کافی برای این پروسه ملی ندارند. در مورد سوال شما نیز باید بگویم که با چنین کمیسیون، رفتن به طرف انتخابات جفا در حق ملت است؛ زیرا مدیریت درست در این کمیسیون وجود ندارد و روند توزیع تذکره‌های تقلبی، زیر سن و حتی خیالی مواردی است که نشان می‌دهد، انتخابات پیش رو بسیار پُر تقلب‌تر و پُر چالش‌تر از انتخابات سال ۱۳۹۳ و ۱۳۸۹ خواهد بود.
دید: وعده‌های حکومت فعلی را مبنی بر برگزار کردن انتخابات سراسری و شفاف چگونه بررسی می‌کنید؟
حدید: کسی که خود با تقلب روی کار آمده است، چگونه می‌تواند متضمن انتخاباتی شفاف باشد!
این حکومت زاییده یک انتخابات پر تقلب است که بر اساس توافقی بین‌المللی به وجود آمده و خلاف تمام قوانین افغانستان است. من چندان باوری به وعده‌های حکومت مبنی برگزار کردن انتخاباتی شفاف و سراسری ندارم؛ زیرا همواره شاهد بوده‌ایم که حرف و عمل این حکومت زمین تا آسمان با یک‌دیگر فرق دارد و این‌که شعارهایی مبنی بر حمایت از انتخابات شفاف و سراسری می‌زنند، حرف‌هایی عوام‌فریبانه بیشتر نیست.
دید: نگاه مردم نسبت به انحصارگرایی حکومت فعلی چگونه است؟
حدید: حرف مردم افغانستان این است که این حکومت توانایی ندارد و در عین‌حال هیچ کوشش برای آن‌چه وعده می‌کند، انجام نمی‌دهد و باید بگویم مردم نیز خاموش نمی‌مانند در روزهای اخیر شاهد تظاهرات‌های گسترده مردم در شمال افغانستان بودیم و این خود نشان داد که مردم در قبال سرنوشت خود و انحصارگرایی یک حلقه خاص بی‌تفاوت نیستند و چنان که دیدید نیز پیروز شدند و حکومت در برابرشان سر تعظیم فرود آورد.
دید: نارامی‌ها در شمال افغانستان چه تاثیری بر روند انتخابات خواهد داشت؟
حدید: نارامی یکی از چالش‌های عمده انتخابات است که یکی از اصول اصلی یک انتخابات دموکراتیک را که سراسری بودن است، از بین می‌برد؛ زیرا در صورت نبود امنیت کامل در ولسوالی‌ها و روستاها نمی‌توان یک انتخابات سراسری برگزار کرد و این خود یک چالش بزرگ است. از سوی دیگر در جایی که امنیت نباشد قانونی نیز وجود نخواهد داشت و باید از همین اکنون بگوییم که تعداد زیادی از ولسوالی‌ها در شمال افغانستان است که ناآرامی مانع آن می‌شود تا در سراسر این ولسوالی‌ها مردم امکان رای دادن داشته باشند. در همین بلخ خودمان ولسوالی‌های چمتال، چهار بولک و دولت‌آباد جزء ولسوالی‌هایی هستند که در آن‌ها ناامنی وجود دارد و این خود مانعی در برابر برگزاری انتخابات سراسری در این ولایت است.
دید: افزایش حضور داعش را در شمال افغانستان چگونه بررسی می‌کنید؟
حدید: جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست، یک جنگ منطقه‌ای و حتی بهتر است بگویم یک جنگ فرامنطقه‌ای است که بالای مردم افغانستان تحمیل شده است. افزایش گروه داعش در شمال افغانستان نیز رابطه مستقیمی با همین کشورهای دخیل در جنگ افغانستان دارد که آن‌ها را حمایت می‌کنند و برای جمع‌آوری سرباز بیشتر نیروهای تربیت یافته خود را به ولایت‌های مختلف می‌فرستند.
دید:گفته‌هایی وجود دارد که طالبان مشتاق هستند همانند عید گذشته در عید قربان نیز آتش‌‍بس موقت برگزار کنند، نظر شما در مورد چنین آتش‌بس‌هایی چیست و چقدر می‌تواند موثر باشد؟

حدید: چنین آتش‌بس‌هایی می‌تواند در حداقل خود آرامش خاطری ولو کوتاه مدت برای مردم ایجاد کند و آن‌ها را از نگرانی این که هر لحظه انفجار و انتحاری در پیش دارند، بیرون بیاورد. اما این آتش‌بس‌های کوتاه راه‌حل نیست و نتیجه‌ای در پی نخواهند داشت؛ زیرا چنان‌که گفتم جنگ افغانستان یک جنگ پیچیده است که کشورهای مختلفی در آن دست دارند و حکومت باید با تشخیص درست این کشورها با کسانی وارد مذاکره و گفت‌وگو شود که عامل اصلی این جنگ هستند. زیرا مخالفان مسلح دولت خودمختار نیستند و دستور جنگ را از کشورهای بیگانه دریافت می‌کنند.
دید: به عنوان آخرین سوال پیام خودتان را با خوانندگان ما شریک سازید؟
حدید: پیام من در حقیقت آرزویی است که با شما و خوانندگان‌تان در میان می‌گذارم و این آرزو صلح برای افغانستان است.
آرزو دارم خداوند به کسانی که عاملان جنگ در افغانستان هستند توفیق دهد تا دست از خون‌ریزی مردم بی‌گناه بردارند و جنگ را متوقف کنند و هم‌چنین آرزو دارم تا رهبران افغانستان دست از خودخواهی و سلطه‌طلبی برداشته و دوشادوش یک‌دیگر زیر پرچم سه رنگ افغانستان از کشور عزیزمان دفاع کنند و برایش آرامش و صلح به ارمغان بیاورند.
دید: سپاس که دعوت ما را پذیرفتید و حاضر به مصاحبه شدید.
حدید: از شما و مخاطبان خبرگزاری دید نیز سپاس‌گزار هستم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا