آخرین اخبارافغانستانمصاحبه

فرمانده پولیس بلخ:

با افراد مسلح غیر مسئول برخورد جدی می‌شود/ بلخ به تناسب ۳۴ ولایت، امن‌ترین است

سامح: من کاملاً چنین ادعایی را رد می‌کنم هیچ‌کدام از آمرین حوزه‌های ما بر اساس تقسیمات حزبی و یا قومی گماشته نشده و همه آن‌ها بر اساس شایسته‌سالاری و منظوری وزارت محترم داخله به وظیفه گماشته شده‌اند و ما در میان آمرین خود فردی را نداریم که از دستورات فرماندهی پولیس بلخ سرپیچی کند.



بلخ در شمال کشور یک آدرس‌ مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است و هر تحولی که در این شهر رخ دهد، به صورت مستقیم بالای شمال و به صورت غیر مستقیم بالای کل افغانستان اثر می‌گذارد.
در این اواخر اما، ولایت بلخ شاهد تحرکات مخالفان مسلح در ولسوالی‌های چمتال و چاربولک بوده و همچنان ناامنی در سطح شهر مزارشریف افزایش یافته است.
گراف ناامنی، دزدی و اختطاف‌ها در این اواخر در مزارشریف افزایش یافته و این موضوع سبب نگرانی باشنده‌گان مزارشریف شده است.
برای بررسی این موضوعات و وضعیت امنیتی در ولسوالی‌های ولایت بلخ، مهدی سرباز خبرنگار خبرگزاری دید در شمال، گفت‌وگویی داشته است با پاسوال محمد اکرام سامح فرمانده پولیس بلخ و در این گفت‌وگو از او در مورد پلان‌های فرماندهی پولیس بلخ برای مهار ناامنی‌ها در سطح شهر مزارشریف پرسیده است.
خبرگزاری دید: در ابتدا در مورد تشکیلات فرماندهی پولیس بلخ بگویید، آیا تشکیلات فعلی برای ولایت بلخ کفایت می‌کند؟
سامح: تشکیلات قوماندانی‌ها در تمام ولایات یک‌سان است، اما در ولایت بلخ چون شهر انکشاف یافته و در کٌل، نفوس افزایش یافته است، تشکیلات فعلی کفایت نمی‌کند. فرماندهی پولیس ولایت بلخ پیشنهادی را به همین منظور به مرکز، جهت افزایش حوزه‌های امنیتی در این ولایت فرستاده است و امیدواریم که مرکز هرچه زودتر در این زمینه اقدام کند. در همین‌حال ما پیشنهاد تشکیل یک قطعه واکنش سریع را نیز به مرکز داده‌ایم تا در حمایت از پولیس در سطح شهر و ولسوالی‌ها در مواقع لازم وارد عمل شود.
دید: در هفته‌های اخیر ناامنی در ولایت بلخ گسترش یافته و حتی قتل‌هایی به صورت زنجیره‌ای رخ داده است دلیل این ناامنی‌ها چه بوده؟
سامح: در ابتدا باید خاطر نشان کنم که در تناسب به ۳۴ ولایت دیگر افغانستان، بلخ امن‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. با تمام این‌ها، اما دلیل ناامنی‌های اخیر در سطح شهر که البته بزرگ‌نمایی هم شده است دو دلیل دارد، یک: وجود وضعیت جنگ در سراسر افغانستان و دوم افراد مسلح غیر مسئول. پولیس بلخ هم در زمینه بی‌تحرک نبوده و برخورد جدی و قاطع با عاملین ناامنی‌ها و افراد مسلح غیر مسئول داشته است. در روزهای اخیر ما جلسات متعددی را با سران تنظیم‌ها و احزاب داشته‌ایم و آن‌ها وعده همکاری با فرماندهی پولیس داده‌اند. هم‌چنین ما اخطاریه‌‌ای را نیز توسط تلویزیون ملی بلخ به نشر سپرده‌ایم که با افراد مسلح غیر مسئول ولو وابسته به هر حزب یا تنظیمی که باشند، مطابق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد. در همین‌حال باید بگویم که قتل‌های اخیر در ولایت بلخ زنجیره‌ای نبوده و بیشتر سه شکل دارد: ناموسی، دشمنی‌های شخصی و رقابت‌های سیاسی که پولیس بلخ در این زمینه نیز ساکت ننشسته و ما تنها در ماه‌های اخیر ۷۰ تن را به جرم سرقت و ایجاد وحشت در سطح شهر دستگیر کرده‌ایم.
دید: گفته‌هایی وجود دارد که آمران حوزه‌های امنیتی در ولایت بلخ بر اساس تقسیمات حزبی و قومی گماشته شده‌اند و عده‌ای از آن‌ها نیز از دستورات فرماندهی پولیس سرپیچی می‌کنند؟
سامح: من کاملاً چنین ادعایی را رد می‌کنم هیچ‌کدام از آمرین حوزه‌های ما بر اساس تقسیمات حزبی و یا قومی گماشته نشده و همه آن‌ها بر اساس شایسته‌سالاری و منظوری وزارت محترم داخله به وظیفه گماشته شده‌اند و ما در میان آمرین خود فردی را نداریم که از دستورات فرماندهی پولیس بلخ سرپیچی کند. در همین‌ حال، هم‌اکنون نیز ارزیابی‌ها در فرماندهی پولیس بلخ جریان دارد و ما در پی آن هستیم تا افراد مسلکی‌تر و نیروهای جوان را جذب نیروهای امنیتی کنیم.
دید: در هفته‌های اخیر شاهد گسترش ناامنی و حملات گروهی طالبان در ولسوالی‌های چمتال و چاربولک بلخ بودیم، وضعیت امنیتی فعلاً در این دو ولسوالی چگونه است؟
سامح: باید بگویم متاسفانه ولایت بلخ بیشتر از ولایت‌های هم‌جوار خود آسیب پذیر است. به طور مثال سمت شرق ما کندز قرار دارد با ولسوالی ناامن قلعه زال و در سمت غرب جوزجان با داشتن ولسوالی ناامن فیض‌آباد یا هم‌چنان سرپل که باعث شده‌، طالبان از این مناطق وارد ولایت بلخ شده و باعث ایجاد ناامنی در این ولایت شوند. با این حال باید بگویم که وضعیت امنیتی هم‌اکنون در دو ولسوالی چمتال و چاربولک آرام است و ما عملیات‌های خاصی را در این دو ولسوالی جهت پاک‌سازی طالبان انجام داده‌ایم که تنها در نبرد اخیر که طالبان به این دو ولسوالی حمله کرده بودند، با تلفات سنگینی مواجه شده و ۴۲ تن از آن‌ها کشته شد.
دید: برای تحکیم امنیت در این ولسوالی‌های بلخ چه پلان‌های امنیتی را روی دست گرفته‌اید؟

سامح: بر اساس گزارش‌های استخباراتی ما، فرماندهی پولیس بلخ اکنون دو برنامه خاص امنیتی را روی دست دارد. ابتدا ایجاد عملیات‌های دو جانبه که پیشنهاد آن به مرکز هم داده شده؛ زیرا طالبانی که از ولایت‌های هم‌جوار بلخ وارد این ولایت می‌شوند، هنگامی که ما دست به عملیات متقابل می‌زنیم دوباره به ولسوالی ولایات هم‌جوار بلخ فرار می‌کنند و اگر عملیات مشترک دو جانبه صورت بگیرد طالبان در میان گیر می‌افتند و هیچ راهی جز تسلیم شدن و یا ازبین رفتن برای‌شان باقی نمی‌ماند.
دوم ایجاد عملیات‌های کوچک با همکاری نیروهای هوایی است که قرار است در قریه‌هایی که وضعیت‌ امنیتی شان تغییر کرده صورت بگیرد. به طور مثال قریه‌هایی در کوهستانات ولایت بلخ هستند که طبق گزارش‌های استخباراتی ما، فعلا وضعیت امنیتی در آن‌ها کمی تغییر کرده و فرماندهی پولیس بلخ قصد دارد تا چنین تحرکات دشمن را در نطفه نابود کند.
دید: سپاسگزار هستیم که دعوت ما را پذیرفتید و حاضر به مصاحبه شدید.
سامح: از شما و مخاطبان خبرگزاری دید نیز سپاسگزار هستم

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا