آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

هفدهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی در کابل گرامی داشته شد/ عبدالله: طرح احزاب در انتخابات باید قبول شود

در محفل بزرگداشت از هفته شهید در کابل سخنرانان در کنار یاد آوری از سجایای اخلاقی و شخصیت احمد شاه مسعود و تعریف خاطرات شان از او، بر ضرورت حفظ وحدت ملی، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریزم تاکید کردند.


از هفدهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی کشور احمد شاه مسعود با اشتراک مقامات حکومتی، بزرگان سیاسی، نمایندگان مجلس و مردم در کابل گرامی داشت شد.
در محفل بزرگداشت از هفته شهید در کابل سخنرانان در کنار یاد آوری از سجایای اخلاقی و شخصیت احمد شاه مسعود و تعریف خاطرات شان از او، بر ضرورت حفظ وحدت ملی، برگزاری انتخابات و مبارزه با تروریزم تاکید کردند.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی که امروز (یکشنبه ۱۸ سنبله) در مراسم تجلیل از هفدهمین سالگرد شهادت احمدشاه مسعود؛ قهرمان ملی سخن می‌گفت، تأکید کرد که تنها خواست احزاب مطرح نیست؛ بلکه خواست همه مردم افغانسان مطرح است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت در این همایش، خواستار برگزاری لویه جرگه و در نظر گرفته شدن طرح احزاب سیاسی در انتخابات شد.
عبدالله گفت: ما نباید کاری کنیم که سرنوشت انتخابات آینده کشور را به مخاطره بیاندازیم.
ترور دوم مسعود
رییس اجرایی همچنین به نحوه تجلیل هواداران احمدشاه مسعود پرداخت و با انتقاد، تصریح کرد: اگر تنها خاطره از تجلیل این روز فیرهای هوایی، آزار و اذیت مردم باشد، قابل قبول نیست.
رییس اجرایی کشور با اشاره به شلیک‌های هوایی و گشت‌زنی هواداران احمدشاه مسعود در سال‌روز شهادت وی یادآور شد که هرگونه شلیک‌ و وحشت‌انگیزی به منزله ترور دوم مسعود است.
عبدالله همچنین انحصار مسعود به قوم و ملیت خاص را جفا در حق وی خواند و افزود که «آمر صاحب» مربوط به قریه، قوم و مردمی خاص نبود؛ بلکه متعلق به کل مردم افغانستان بود.

حمله بر شیعیان، حمله به وحدت ملی ماست
در ادامه این مراسم عبدالرب رسول سیاف از فرماندهان سرشناس جهادی گفت که حمله بر دشت برچی، در واقع حمله بالای وحدت ملی ما است.
او تصریح کرد: مردم از کسانی که در امور کشور ما مداخله می‌کنند انتقام خواهند گرفت.
به باور این رهبر جهادی، دشمنان افغانستان به دنبال تجزیه قومی هستند و خطرناکترین حربه دشمن علیه مردم افغانستان نفاق اندازی بین مردم است.
همچنین آقای سیاف از تشکیل یک هیئت ملی برای مصالحه با طالبان و دیگر گروه های مخالف دولت خبر داده و گفت که این هیئت ملی است و طالبان برای مذاکره با آن هیچ نوع بهانه ای ندارند.
او همچنین با تأکید بر این که هیچ راهی به جز انتخابات برای انتقال مسالمت آمیز قدرت وجود ندارد، گفت: ما از انتخاباتی که رأی مردم به رسمیت شناخته شود، حمایت می‌کنیم.
از سویی هم، محمد محقق از دیگر سخنرانان این همایش با اشاره به طرح احزاب برای انتخابات گفت: ما طرح دادیم که باید بایومتریک شود ولی حکومت بهانه کرد که دیر شده در حالی که ما هفت ما پیش طرح را داده بودیم.
محقق افزود که وضعیت کشور خوب نیست و در این چند سال میلیاردها دالر فقط به خاطر تفرقه اندازی میان ملت مصرف شده است.
به باور آقای محقق، اگر مجاهدین از بدنه نیروهای مسلح کنار زده نمی شدند، امروز هیولای داعش و طالب پیدا نمی شد.
محقق تاکید کرد که انتخابات را قبول دارند، ولی انتخاباتی که مهندسی شود و « رای گوسفندی بیاورد» قابل قبول برای احزاب نیست.
گفتنی است که احمد شاه مسعود در ۱۸ سنبله ۱۳۸۰ تنها دو روز پیش از حمله بالای برج های تجارت جهانی در امریکا از سوی دو تروریست عرب ترور شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا