آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اداره موقت بهتر از برگزاری انتخابات پر از تقلب است

عطا محمد نور در دیدار با انگرید ایدین معاون نماینده ویژه دبیر کل ملل متحد گفته که نگرانی احزاب و مردم از تکرار تقلبات انتخابات سال ۱۳۹۳ است.


از هفدهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور، روز گذشته در تالار لویه جرگه بزرگ‌داشت شد. بیشتر اظهارات سیاسیون و مقامات ارشد حکومت در این همایش روی امنیت، انتخابات پیش رو و روند گفت‏وگو با طالبان بود.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت گفت که خواسته‏های انتخاباتی احزاب باید از سوی ریاست‏ جمهوری جدی گرفته شود.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز گفت که از تمام امکانات بایستی برای برگزاری انتخابات استفاده شود و انتخابات بدیل ندارد.
عبدالرب رسول سیاف از هبران پیشین جهادی هم در مورد انتخابات و روند گفت‏وگو با طالبان صحبت کرد. آقای سیاف، در ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گفت که انتخابات باید برگزار شود.
حاجی محد محقق معاون دوم ریاست اجرایی اما، در حوزه انتخابات و امنیت سخنان تند به آدرس حکومت داشت و گفت که حکومت در حال مهندسی کردن انتخابات پیش رو است و روی همین دلیل در تامیت امنیت مردم ناکام مانده است.
امیر اسماعیل خان از اعضای جمعیت اسلامی هم در هرات گفته که حکومت صد در صد به دنبال تقلب در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است.
از اظهارات احزاب سیاسی و رهبران جهادی در مورد انتخابات معلوم است که آن ها از برگزاری انتخابات هراس دارند و هیچ نوع باور و اعتماد به کمیسیون انتخابات ندارند.
عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی در گفت‏‌وگو با طلوع نیوز، گفته در صورتی که خواست‏‌های مشروع احزاب سیاسی از سوی حکومت و کمیسیون انتخابات برآورده نشود، احزاب انتخابات را تحریم و روی گزینه حکومت موقت غور خواهند کرد.
احمد ضیا مسعود معاون جمعیت اسلامی دقیقاً در مورد انتخابات دیدگاه و حرف عطا محمد نور را مطرح می‌‏کند.
آقای مسعود می‏‌گوید که اگر خواسته‏‌های احزاب محقق نشود، انتخابات را تحریم می‏کنند و روی یک اداره موقت فکر کار می‌‏کنند.
عطا محمد نور از اعضای ایتلاف بزرگ ملی به این باور است که شکل گیری اداره موقت برای افغانستان بهتر از برگزاری انتخابات مهندسی شده و پر از تقلب است.
در حال حاضر، اختلافات شدید میان احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات روی چگونگی برگزاری انتخابات پیش رو وجود دارد.
به نظر می‏آید که هیچ گام برای رفع این اختلافات برداشته نشده است و همچنان انتخابات آینده را تحریم احزاب تهدید می‏کند.
رهبری کمیسیون انتخابات در وصف نگرانی‌‏ها می‌‏گوید که انتخابات پیش رو به گونه شفاف برگزار خواهد شد. چیزی که برای احزاب سیاسی و ظاهراً برای افکار عمومی کشور نیز قناعت بخش نیست.
احزاب سیاسی تاکید می‏کنند که کمیسیون انتخابات در سایه ریاست جمهوری روی انتخابات کار می‏کند واین موضوع برای آن ها قابل قبول نیست.
به باور نویسنده، بی اعتمادی احزاب به کمیسیون انتخابات بزرگترین چالش برای انتخابات است.
عطا محمد نور در دیدار با انگرید ایدین معاون نماینده ویژه دبیر کل ملل متحد گفته که نگرانی احزاب و مردم از تکرار تقلبات انتخابات سال ۱۳۹۳ است.
آنچه در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری واقع شد، اکنون احزاب سیاسی نمی‏خواهند که یک بار دیگر در انتخابات پیش رو اتفاق بیفتد.
محمد اشرف غنی رییس ‏جمهور و کمیسیون انتخابات برای اجرای یک انتخابات شفاف و همه قبول باید با احزاب سیاسی به توافق برسند. منافع ملی و حیات سیاسی کشور ایجاب می‏کند که حکومت و کمیسیون انتخابات کوتاه بیایند.
بدون شک شکل‏گیری اداره موقت وابسته به عمل‏کرد کمیسیون انتخابات و شخص آقای رییس‏ جممور است. برخی از قدرت‏های منطقه نیز طرفدار اداره موقت در کشور خواهند بود و رهبری حکومت نباید اجازه حکومت موقت را بدهد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا