آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

جنگ افغانستان و امریکا؛ چرا باید پیمان امنیتی بازنگری شود؟

در موجودیت پیمان امنیتی کابل و واشنگتن و راهبرد این کشور برای افغانستان و جنوب آسیا مخالفان مسلح دولت با گذشت هر روز قوت می‌‏گیرد و با تصرف شهر‏ها و ولسوالی‌ها خبر می‌‏دهند که این گروه در میدان نبرد موقف برتر از حکومت کابل و کاخ سفید دارد.


مجلس نماینده‏گان در یک اقدام روز گذشته به بررسی پیمان امنیتی کابل و واشنگتن، چراغ سبز نشان داد. پیمان امنیتی کابل و واشنگتن در حالی از سوی مجلس نماینده‏گان مورد بررسی قرار خواهد گرفت که بدون شک این پیمان همانند راهبرد امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در امر تامین امنیت ناکام بوده و درعین حال، شکست خورده است.
امریکایی‏ها هفده سال پیش به منظور نابودی هراس افکنان داخل خاک افغانستان شدند و اکنون معلوم می‏‌شود که امریکایی‏‌ها در این ماموریت شان شکست خورده است.
حامد کرزی رییس ‏جمهور پیشین کشور از کرسی ریاست‏ جمهوری در انتخابات سال ۱۳۹۳ خداحافظی کرد و پیمان امنیتی امریکا- کابل را امضا نکرد.
سرانجام این پیمان در حکومت وحدت ملی رسماً امضا شد. حامد کرزی، در آن زمان به این باور بود که این پیمان موجب برقراری صلح و ثبات در کشور نخواهد شد.
انتظار می‏رفت که بررسی پیمان امنیتی امریکا و افغانستان زود‏تر از این‏ها انجام می‏شد. براساس یک گزارش بی بی سی، ۷۰ درصد از خاک افغانستان در کنترول گروه طالبان قرار دارد. حضور گسترده و تحرکات این گروه در بخش‏‌های مختلف کشور نشان می‏دهد که امریکا در جنگ افغانستان با شکست مواجه شده است. به تازه‏گی یک روزنامه غربی در مطلبی آروده بود که امریکایی‏ها در مورد جنگ افغانستان همواره دروغ گفته اند.
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در جریان یک نشست خبری در ارتباط به حضور امریکا در افغانستان گفته که امریکایی‏ها در این ماموریت شکست خورده است.
همایون همایون معاون اول مجلس نماینده‏گان با انتقاد از پیمان امنیتی کابل و واشنگتن گفته امضای این قرار داد نفعی به افغانستان نرسانده است و روی همین علت باید مورد بررسی قرار بگیرد.
بربنیاد فقره پنجم ماده ۹۰ قانون اساسی افغانستان، تصدیق معاهدات و میثاق‏‌های بین‏‌المللی یا هم فسخ الحاق افغانستان به آن از صلاحیت‏‌های مجلس نماینده‏گان است.
در موجودیت پیمان امنیتی کابل و واشنگتن و راهبرد این کشور برای افغانستان و جنوب آسیا مخالفان مسلح دولت با گذشت هر روز قوت می‏گیرد و با تصرف شهر‏ها و ولسوالی‏‌ها خبر می‏دهند که این گروه در میدان نبرد موقف برتر از حکومت کابل و کاخ سفید دارد.
به باور برخی از آگاهان سیاسی، طالبان چون در میدان نبرد می‏توانند ضربه‏‌های کاری به نیرو‏های امنیتی و دفاعی کشور بزنند، حاضر به مذاکره با کابل نمی‏شوند و موقف خود را برتر از حکومت و ایالات متحده امریکا می‏داند.
بزرگان سیاسی افغانستان تاکید می‏‌کنند که در وصف این پیمان روزانه بین ۳۰ الی ۴۰نفر در افغانستان قربانی می‏شود و امریکا بر مفاد این توافق‏نامه عمل نکرده است.
تمایل و آغاز مذاکره مقامات امریکایی با مقامات طالبان در دفتر قطر می‏تواند به معنای شکست آن ها در این جنگ باشد. امریکا به جایگاه کابل در روند مذاکره و صلح با طالبان پشت پا زده است و سعی دارد دور از چشم کابل به این گروه کنار بیاید.
از جانب دیگر واگذاری جنگ افغانستان از سوی امریکا به یک شرکت خصوصی از نشانه‏‌های شکست آن ها قلم داد خواهد شد. امری که حتی که برای خود امریکایی‏ها مورد تایید نبوده است.
یک عضو حکومت پیشین کاخ سفید گفته که واگذاری جنگ به شرکت خصوصی جفا در حق افغانستان است. رهبران سیاسی کابل هم در برابر این تصمیم واکنش منفی داشتند. چندی پیش رسانه‏‌های غربی گزارش کرد که دونالد ترامپ رییس‏ جمور امریکا تصمیم دارد مسئولیت جنگ افغانستان را به یک شرکت خصوصی واگذار کند. بررسی پیمان امنیتی کابل و واشنگتن می‏تواند امریکایی‏‌ها را یک تکان محکم بدهد و برای شان بگوید که کابل در برابر قول و قرار آن ها بی تفاوت نبوده و عملکرد آنان برای کابل پوشیده نیست. اکنون افکار عمومی کشور نیز پی برده‏اند که امریکا در امر مبارزه با هراس افکنی صادقانه عمل نمی‏کند.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا