آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات ۲۸ میزان و ۳۱ حمل دو تا فرصت است

کمیسیون انتخابات تا حال موفق نشده است که قناعت احزاب سیاسی را حاصل کند. احزاب سیاسی اعلام کرده که قرار است در ۲۰ ولایت کشور دفاتر کمیسیون بسته شود.


شفافیت در انتخابات در این شرایط که افکار عمومی کشورغرق در ناامیدی به سر می‏برد می‏تواند افغانستان را از یک بحران نجات بدهد. وضعیتی که از مهار بیرون خواهد بود و نشانه‏‌های آن نیز متاسفانه خلق شده است.
بدون شک کمیسیون انتخابات بایستی اوضاع را مدیریت کند که به سمت فاجعه نرویم. انتخابات ۲۸ میزان و انتخابات ۳۱ حمل برای کشور دو تا فرصت است. در ۲۸ میزان انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد و در ۳۱ حمل انتخابات ریاست جمهوری.
کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد که حافظ این فرصت‏ها باشد و طوری گام بردارد که پیش از انجام انتخابات، دچار یک درگیری قومی نشویم. هر چند که پروسه انتخابات یک روند دمکراتیک است، ولی به علت فقدان اعتماد میان نیرو‏های سیاسی کشور انتخابات خیلی رنگ و بوی قومی به خود می‏‌گیرد و گرفته است.
این بحران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ رخ داد و اکنون احزاب سیاسی نگران هستند که این اتفاق شوم یک بار دیگر واقع نشود.
اعضای رهبری کمیسیون انتخابات تاکید دارد که این نهاد عزم راسخ و جدی برای برگزاری یک انتخابات شفاف دارد. حکومت افغانستان که متهم به دخالت در امور کاری کمیسیون است هم دقیقاً چنین یک روایت دارد و می‏‌گوید حکومت تمام سعی خود را خواهد کرد تا یک انتخابات شفاف و همه قبول برگزار شود و هیچ آدرس اجازه نخواهد داد تا دست به تقلب بزند و مانع برگزاری انتخابات پیش رو شود.
تاکنون روشن است که حکومت بر خلاف وعده‏هایش در حوزه انتخابات گام برداشته است و مسئول بخشی از نگرانی‏‌ها گردیده است.
سخنگوی کمیسیون انتخابات روز گذشته به خبرگزاری دید گفت که انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان برگزار خواهد شد و آماده‏گی ها از سوی این نهاد اتخاذ شده است.
وزارت امور داخله کشور نیز اعلام کرده است که مسایل امنیتی انتخابات را رفع خواهد کرد تا انتخابات در یک فضای امن اجرا شود.
اما، جدا از کمیسیون انتخابات و حکومت که خیلی خوش‏بین به برگزاری انتخابات هستند، احزاب سیاسی و مردم که صاحبان اصلی این روند هستند، هراس از تقلب دارند. احزاب سیاسی و ایتلاف ملی بزرگ افشا کرده و هشدار می‏دهند که بیش از یک میلیون شناسنامه با استیکر انتخاباتی، اقدامی برای تقلب است و این شناسنامه‏های جعلی منجر به انتخابات جعلی خواهد شد.
روز گذشته هواداران احزاب سیاسی به رسم اعتراض دروازه‏‌های دفاتر ساحوی کمیسیون را در ولایت‏های بلخ، هرات و قندهار مسدود کردند و گفتند که خواسته‏‌های احزاب سیاسی از جمله بایومتریک باید در انتخابات کار گرفته شود.
در انتخابات گذشته ریاست جمهوری تنش از پس برگزاری انتخابات و روی نتایج آن بود و حالا از بدو روزگار، انتخابات انجام نشده؛ شاهد بحران هستیم. کمیسیون انتخابات باید متوجه این نکته باشد که نتایج انتخابات غیر شفاف قابل قبول نخواهد بود.
کمیسیون انتخابات تا حال موفق نشده است که قناعت احزاب سیاسی را حاصل کند. احزاب سیاسی اعلام کرده که قرار است در ۲۰ ولایت کشور دفاتر کمیسیون بسته شود. از تبعات این اختلاف‏ها روی انتخابات دخالت خارجی‏ها را در این روند فراهم خواهد ساخت که آن هم پذیرفتنی نیست.
عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی گفته که در برابر تقلب در انتخابات ایستاده‏گی می‏کنند. این سخن آقای نور نشان می‏دهد که احزاب و چهره‏های سیاسی سخت روی مواضع خود اصرار دارند.
به باور نویسنده، مردم انتظار دارند که انتخابات‏های پیش رو با سرنوشت انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری مواجه نشود. مردم خواستار انتخابات شفاف هستند که در نتیجه آن حکومت و نظام مشروع نیز شکل خواهد گرفت.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا