آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

رییس جمهور غنی:

رشد اقتصاد ملی ما ربط مستقیم با جیب دهقان دارد

بیست‌ویکمین نمایشگاه محصولات زراعتی امروز چهارشنبه (۱۱ میزان) در بادام‌باغ کابل، با حضور محمداشرف غنی رییس جمهور و اعضای کابینه افتتاح شد.


بیست‌ویکمین نمایشگاه محصولات زراعتی امروز چهارشنبه (۱۱ میزان) در بادام‌باغ کابل، با حضور محمداشرف غنی رییس جمهور و اعضای کابینه افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور غنی هنگام افتتاح این نمایشگاه گفت: افغانستان در بخش زراعت، به یک نقطه‌ عطف رسیده است که ذهنیت باغدار تغییر کرده، وضعیت بهبود یافته و در زراعت این یک انقلاب فکری است.
رییس جمهور گفت:« جیب دهقان، سرمایه‌ ملی است، هر گاه پر شود، اقتصاد ملی ما نیز رشد می‌کند.»
در ابتدا فابریکه نساجی در هرات سرمایه گذاری شده و برای دیگر فابریکه‌هایی که تا هنوز راکد مانده بودند شریک پیدا می‌شود تا فعال شوند.
رییس جمهور بر استفاده از تولیدات زراعتی داخلی در تامین مصارفات نیروهای امنیتی تاکید کرد و گفت: «دلیل اینکه مرغداری‌ها سر پای خود ایستاد شده این است که ما مینوی غذایی نیروهای ارتش را به گوشت مرغ تبدیل کردیم و اگر مرغدارها اطمینان دهند گوشت مرغ را ۷ روز در مینوی غذایی نیروهای امنیتی گرفته خواهند شد؛ خطاب ما این است که به تولیدات داخلی ترجیح دهید، عالیست افغانستانیست.»
وی بیان داشت تدارکات میوه نیروهای امنیتی نیز باید فصلی شود؛ زیرا یکی از دلایلی که میوه خریداری نمی‌شود همین مسئله است و به جای خرید کیله و کینو پس از این باید هدف میوه افغانی باشد.
محمداشرف غنی با اشاره به بازگشایی مسیرهای تجارتی هوایی به هند، آسیای میانه، اروپا و کشورهای عربی گفت که هدف دولت پیدا کردن بازار برای فروش میوه افغانستان و رسیدن به خودکفایی زراعتی است.
نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری در صحبت خود از آماده‌ بودن به بهره‌برداری چندین پروژه‌ بزرگ خبر داد و گفت: کارهای زیربنایی راکد در وزارت زراعت را در جریان یک‌سال مسئولیتش، دوباره فعال ساخته است.
وزیر زراعت گفت که در بخش آبیاری، با ساخت کانال زمین‌داور ۴۰۰ هزار جریب زمین آبیاری می‌شوند.
آقای درانی گفت:« از ۹ سال به این سو، کار ساخت مسلخ‌ها به دلیل‌های مختلف، متوقف مانده بود که ما کار روی ساخت آن‌ها را سرعت بخشیده‌ایم و قرار است تا دو هفته، اولین مسلخ را که صدها حیوان را در یک شیفت کاری ذبح و پروسس می‌کند، افتتاح می‌کنیم.»
وزیر زراعت هم‌چنان از تکمیل کار مجتمع آزمایشگاهی بادام‌باغ سخن گفت: تجهیز این مجمتع نیز درمرحله تدارکات قراردارد و با آغاز فعالیت این مجتمع آزمایشگاهی، افغانستان می‌تواند «سرتیفیکیت‌»های مورد نیاز را صادر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا