آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ شنبه سرنوشت ساز برای ملت

حضور گسترده مردم در انتخابات شرط است، اما نباید فراموش کرد که در کنار حضور سراسری، مردم مسئولیت دارند در برابر انتخاب نماینده خود دقت بیشتری کنند. مردم خود اعتراف می‌کنند که در چند دوره از انتخابات دچار مشکل بودند.


انتخابات برای مردم یک آزمون است. باید در آستانه انتخابات پیش رو بکوشند که از این آزمون سربلند بیرون شوند. قرار است روز شنبه آینده انتخابات پارلمانی در افغانستان برگزار شود. آگاهان انتخاباتی می‌گویند که شنبه آینده « شنبه سرنوشت ساز» است. مردم تجربه شرکت در چند دور از انتخابات پارلمانی، ریاست جمهوری و شورای ولایتی را دارند. پارلمان یک دوره طولانی به گونه سرپرست کار کرد. این دوره که هیچ‌گونه مشروعیت حقوقی و سیاسی نداشت، فاقد توانایی نظارت از عملکرد حکومت مرکزی بود. همان قدر که کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد که در برابر پروسه انتخابات اقدام مسئولانه نماید، افکار عمومی کشور نیز باید مسئولانه عمل کند. میلیون‌ها دالر از سوی جامعه جهانی و کشورهای حامی کابل وقف پروسه انتخابات می‌شود و مردم بایستی در این پروسه حضور پررنگ و آگاهانه داشته باشند. شکل‌گیری یک پارلمان ملی و سالم دقیقاً وابسته به انتخاب مردم و نگاه مردم نسبت به روند انتخابات است. انتخابات یک پروسه ملی است و لازم است که مردم وقتی پای صندوق رای می‌روند، رویکرد شان ملی باشد. چالشی که در حال حاضر، انتخابات را تهدید می‌کند، قومی شدن پروسه انتخابات است. مردم در روز انتخابات وقتی پای صندوق رای دهی می‌ورند، تمام سعی و تلاش شان پیروزی نامزدان قومی شان است.
نگاه قومی به انتخابات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ تجربه شد که اصلاً برای افغانستان سودمند نیست. حکومت وحدت ملی که با سیاست قومی پیش رفت، مردم را واداشت تا اندکی به مسایل ملی فکر کنند.
از عمده‌ترین مسئولیت‌های مجلس نمایندگان نظارت از عملکرد حکومت است. مجلس نمایندگان در صورتی می‌تواند اتوریته از دست رفته‌اش را برگرداند که مردم در انتخابات پیش رو حضور شعوری داشته باشند. به باور نویسنده، انتخابات در افغانستان در بند باورهای قومی است و باید از گرو مسایل قومی و سمتی نجات پیدا کند. مجلس نمایندگان یک نهاد ملی است و نتایج انتخابات ۲۸ میزان باید موجب شکل‌گیری یک پارلمان ملی باشد.
مردم فرصت دارند در انتخابات پیش رو در قبال انتخابات یک نگاه ملی داشته باشند. تاریخ گذشته به خوبی نشان می‌دهد که تکیه به باورهای قومی به سود هیچ‌گروه نیست. با این وجود، اگر مردم در انتخابات پیش رو از چانس پیش آمده به خوبی بهره برداری نکنند، گرفتار یک بحران دیگر نیز می‌شویم. در انتخابات پیش رو صدها تن با طیف‌های فکری متفاوت خود را نامزد کرده‌اند و تمامی شان انتظار پیروزی را دارند. مردم می‌توانند با دیدن به فهرست نامزدان انتخابات پارلمانی، نمایندگان شان را برای مجلس نمایندگان انتخاب نمایند.
حضور گسترده مردم در انتخابات شرط است، اما نباید فراموش کرد که در کنار حضور سراسری، مردم مسئولیت دارند در برابر انتخاب نماینده خود دقت بیشتری کنند. مردم خود اعتراف می‌کنند که در چند دوره از انتخابات دچار مشکل بودند.
در انتخابات پیشین اگر مردم همچنان اشتباه گذشته را تکرار کنند، انتخابات ریاست جمهوری نیز با یک اوصاف نامطلوب اجرا خواهد شد. مردم در انتخابات پیش رو می‌توانند در شکل‌گیری یک مجلس با اقتدار کمک کنند.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا