اسلایدشوسیاست

عطا محمد نور: او( عبدالله) از تمام خط‌های قرمز عبور کرده‌است

عطا محمد نور، والی بلخ، و رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، امروز طی اظهاراتی، عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه را به باد انتقاد گرفت و وی را به معامله‌گری متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای نور در بخشی از سخنانش گفت:« داکتر عبدالله به‌خاطر حفظ قدرت و چوکی خود در تلاش معامله است و بارها تعهد‌شکنی با طرف‌داران و دوستان‌اش انجام داده است.»

عطا محمد نور، والی ولایت بلخ، در مراسم تجلیل از سالروز وفات مارشال محمد قسیم فهیم، در مزارشریف، داکتر عبدالله عبدالله را فردی دارای«جبن سیاسی» و «نامرد» عنوان کرد که حقوق مردم و متحدین خود را با بودنش در ارگ، معامله کرده‌است.
آقای نور، در نخست، از مارشال قسیم فهیم به بزرگی و کیاست یاد کرده و گفت: با این‌که با مارشال دوستی پایدار داشتیم، ولی در دو مرحله انتخابات ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ در جهت‌گیری‌های سیاسی مخالف وی بودیم.
آقای نور همچنان گفت: مارشال فقید بارها به من گفته بود که کسی را که تو انتخاب کرده‌ای، جبن سیاسی دارد و توان دفاع از حقوق مردم را ندارد؛ اما امروز حرف‌های مارشال مرحوم به حقیقت پیوسته و من از این بابت از مارشال فهیم، مردم و خانواده‌هایی که با حضور میلیونی شان در پای صندوق‌های رای از ما حمایت کردند، معذرت می‌خواهم.
والی بلخ تاکید کرد: مردم با حضور پررنگ در انتخابات و ریختن رای میلیونی شان، صداقت و حمایت خود را ثابت کردند و در مراحل بعد از انتخابات نیز صدها هزار تن، برای حمایت از رای خود به میدان آمده بودند و برای این کار حاضر بودند هر نوع قربانی بدهند، اما همه‌ی این فداکاری‌ها و قربانی‌ها به پای کسی ریخته شد که جر‌أت گرفتن حق مردم را ندارد .
وی با مخاطب‌قراردادن داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، گفت: دو سال است که ما سرگردان این موضوع هستیم و بارها برای ایشان گوشزد کرده‌ایم که در امر و نهی دولت شریک باشد، حقوق متحدین خود را ادا کند و برای تعیین سرنوشت خود و مردم خود حاکم باشد.
به باور آقای نور، ضروری بود تا کم از کم، از هر ولایت یکی از متحدین انتخاباتی آقای عبدالله به پست مناسب می‌رسید.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی افزود: تصمیم ما این نبود که کسی را به کاخ برسانیم، بلکه می‌خواستیم تا خواسته‌ها و آرمان‌های مردم ما تحقق پیدا کند. ارزش‌های دینی ما، ارزش‌های جهاد و مقاومت حفظ شوند و هیچ‌کسی از حق خود محروم نمانَد.
والی بلخ همچنان تاکید کرد: زمانی که دیدم ، داکتر عبدالله نمی‌تواند از حقوق مردم و آزادی ما دفاع کند، با وی وداع کرده و تصمیم گرفتم خودم برای احقاق حقوق حامیان دست به کار شوم.
وی بار دیگر، با سرتیم خطاب کردن داکتر عبدالله، اضافه کرد: سرتیم ما همیشه حق تمام اعضای تیم را به‌خاطر باقی‌ماندن شخص خودش در ارگ و داشتن چندین مشاور به معامله و بازی گرفته است.
آقای نور، با اشاره به این‌که تعداد مشاوران داکتر عبدالله از ۱۰۰ تن هم تجاوز می‌کند، گفت: وی می‌خواهد با تعیین چندین مشاور مردم را راضی نگه دارد.
والی بلخ ضمن غیر قابل قبول دانستن اقدامات داکتر عبدالله تاکید کرد: همان‌طوری که سال‌ها مقاومت کرده و سالیان دراز دفاع کرده‌ایم، با همان عزم و اراده تاحد توان خود و با تمام نیرو مبارزه می‌کنم تا حقوق مردم خویش را پیاده نموده و مردم و متحدین را به حقوق شان برسانم.
عطا محمد نور، افزود: تعیین خط قرمزها و عبور از خط قرمزها توسط داکتر عبدالله، دیگر وی و همکارانش را خسته ساخته است.
او همچنان تدویر لویه جرگه، اصلاح نظام انتخاباتی ، توزیع تذکره‌های الکترونیکی و تفاهم‌نامه حکومت وحدت ملی که با پافشاری و قوت مردم به دست آمده و نمایندگان معتبر دنیا آن را به رسمیت می‌شناسند را از جمله خط قرمزهایی دانست که شکسته شد و داکتر عبدالله از آن عبور کرد.
آقای نور گفت: برای جبران این‌همه کاستی‌ها و برای تعیین سرنوشت، جهت این‌که دیگر کسی نتواند با سرنوشت مردم بازی کند، در انتخابات آینده خودش وارد میدان خطرناک بازی‌های انتخاباتی خواهد شد و به عنوان نامزد ریاست جمهوری کاندیدا خواهد بود.
والی بلخ همچنان تعهد سپرد که با جرأت و جسارت در این زمینه عمل نموده و حق مردم را هیچگاه به معامله نمی‌گذارد و همچنان در برابر کسانی که حقوق مردم را معامله می‌کنند، با زور و شمشیر به مبارزه برخواهد خواست .
آقای نور بار دیگر از کسانی یاد کرد که«نمک خورده و نمکدان شکسته‌‌اند.»
وی در ادامه افزود: اینان تلاش دارند تا مذاکرات جمعیت اسلامی با دولت به شکست بیانجامد. آنها تا هنوز تمامی توان خود را به کار برده، ولی موفق نشده‌اند. والی بلخ تاکید کرد: هیات رهبری و همه اعضای حزب جمعیت اسلامی حمایت و همکاری خود را از مذاکرات با دولت اعلان کرده‌اند.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی ضمن ابراز رضایت از روند مذاکرات با دولت، گفت: در مذاکرات یک قدم هم عقب نمی‌نشینیم.
والی بلخ همچنان افزود:« تاهنوز نتیجه مذاکره حزب جمعیت با ارگ ریاست جمهوری قناعت‌بخش بوده و دو ماه ضرب‌الاجل تعین شده بود که نتایج نهایی این مذاکره در روز سال نو که ۷ روز دیگر مانده‌است، اعلام می‌کنیم.»
والی بلخ، کنش‌های رییس اجرائیه را« سودجویی» خواند و گفت:« نیش عبدالله نامرد از نیش کژدم هم بدتر است. او از تمام خط‌های قرمزعبور کرده‌است.»

عطا محمد نور همچنان از حاميان‌اش به خاطر پشتيباني از داكترعبدالله، معذرت‌خواهي نموده و تاكيد كرد که« بعد ازین با ریاست اجرائیه نيستیم و خط و سیر ما جداست.»

آقای نور در ادامه گفت« حمایت ما از داکترعبدالله بیهوده بوده است.»
رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی همچنان تصریح کرد:« عبدالله، بخاطر حفظ قدرت و چوکی خود در تلاش معامله است و بارها تعهدشکنی با طرف‌داران و دوستان‌اش انجام داده‌است.»
انتقادات والی بلخ پس از آن بالا گرفته است که اخیراَ داکتر عبدالله، در نتیجه یک تعامل با ارگ ریاست جمهوری، شماری از افراد نزدیک به خود را بدون مشوره سران تیم سیاسی‌اش و رهبری جمعیت اسلامی، در پست‌های حکومتی گماشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا