آخرین اخبارجهانمنطقه

لاوروف: اروپا به دنبال بازار فروش کالاهایش در آسیای میانه است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به مناسبت بیست و پنجمین سال برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای آسیایی مرکزی، روابط این کشورها را با مسکو نزدیک خواند.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از رسانه‌های خارجی، سرگئی لاوروف گفت که کشورهای آسیای مرکزی با روسیه، دارای روابط نزدیک و استراتژیک بوده‌ و در این مدت میان این کشورها بیش از ۹۰۰ توافقنامه دولتی و قراردادهای دوجانبه به امضا رسیده است.
آقای لاوروف تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰ شرکت روسی یا مشترک در این منطقه مصروف فعالیت است.
وزیر خارجه روسیه ادعاهای غربی‌ها را مبنی بر این ‎که مسکو قصد دارد، اختیار کامل کشورهای شوروی سابق را در دست بگیرد، نادرست خواند و اظهار داشت: کرملین همیشه به استقلال سیاسی کشورهای شوروی سابق احترام گذاشته و همکاری با این کشورها را، با اصل برابری و در نظرگرفتن منافع طرفین پیش‌برده است.
لاوروف گفت: همکاری روسیه با کشورهای منطقه چه در سطح دوجانبه و چه در چارچوب اتحادیه‌‌ها، مانند اتحادیه کشورهای مستقل همسود، پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای در حال توسعه است و در مشارکت امنیتی و دفاعی نیز بر تقویت همکاری تاکید داریم.
وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که اتحادیه اروپا اخیراً به کشورهای آسیای مرکزی توجهی بیشتری می‌کنند؛ اما کمک‌های آنان بیشتر جنبه سیاسی دارند. اگر برنامه‌ها و پروژه‌هایی که اتحادیه اروپایی در کشورهای آسیای مرکزی پیش می‎برند، به حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی این منطقه کمک کند، می‌توان از اقدامات اروپا استقبال کرد؛ اما هدف این کشورها پیداکردن بازاری برای فروش کالاهای شان است.
وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: هدف اصلی ما از نزدیک‌شدن کشورهای منطقه و برقراری ثبات در همه زمینه‌ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا