آخرین اخباراجتماع

نزدیک به ۴۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در یک‌سال!

در آخرین روز سال ۱۳۹۵ خورشیدی، مرکز«نی» یا دیده‌بان حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد، یافته‌های سالانه‌اش را با رسانه‌ها شریک کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، مجیب خلوتگر، رییس دیده‌بان حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد(نی) در نشست خبری با رسانه‌ها، یافته‌هایش را در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، پیرامون خشونت‌ها علیه خبرنگاران شریک کرد.
یافته‌های دیده‌بان حمایت از رسانه‌های آزاد در یک سال اخیر، نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۳۹۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده‌است که از این میان ۸ مورد آن قتل خبرنگاران بوده‌است.
آقای خلوتگر براساس یافته‌های دیده‌بان رسانه‌های آزاد می‌گوید که در گام نخست طالبان و پس از طالبان در گام دوم، نیروهای امنیتی بویژه محافظین رییس‌جمهور، بیشترین خشونت‌ها را بر علیه خبرنگاران مرتکب شده‌اند.
دیدبان حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد ابراز نگرانی کرد که خشونت‌ها علیه خبرنگاران نسبت به سال ۱۳۹۴ خورشیدی، افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.
از سوی هم، در بخش دیگری از یافته‌های دیده‌بان حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد آمده‌است که برای نخستین‌بار، در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، حضور و فعالیت‌های گسترده بانوان در محیط رسانه‌ای، افزایش چشم‌گیری را داشته است که بر این اساس، حضور و فعالیت‌های بانوان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
در پیوند به این موضوع، شماری از بانوان خبرنگار هرچند از افزایش بانوان در محیط کاری رسانه‌ها استقبال می‌کنند اما از آزار و اذیت آن‌ها در محیط رسانه‌ها، نگران به نظر می‌رسند.
زهرا نظری یکی از بانوان خبرنگار در گفت‌وگو به خبرگزاری دید گفت که هرچند از محیط کاری‌اش راضی به نظر می‌رسد اما او خود، به شکل عملی دیده است که تعدادی از خانم‌ها در هنگام مراجعه برای دریافت کار، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.
این خبرنگار تاکید کرد که خانم‌ها با وجود همه چالش‌هایی که در رسانه‌ها وجود دارند، برای از بین‌بردن آن مبارزه و کارهای رسانه‌ای شان را گسترش دهند.
بر بنیاد آمارهای دیده‌بان رسانه‌های آزاد، در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار بانو در مجموع رسانه‌های افغانستان فعالیت دارند که با این حساب، ۱۷ درصد کارمندان رسانه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا