آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

سالانه ۵ میلیارد افغانی بانک‌نوت فرسوده سوختانده می‌شود

به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از طلوع نیوز، افغانستان برای چاپ هر بانک‌نوت در بیرون از کشور به گونه‌ی میانگین در حدود سه افغانی می‌پردازد، اما بر بنیاد اطلاعات بانک مرکزی، استفاده بیشتر از پول فزیکی در کشور سبب می‌شود که این بانک سالانه در حدود پنج میلیارد افغانی فرسوده را گردآوری و حریق کند.
بانک مرکزی می‌گوید که از یازده سال بدین‌سو این بانک چهل و یک میلیارد افغانی بانک‌نوت‌های فرسوده را سوختانده است.
ایمل هاشور، سخنگوی بانک مرکزی، گفت:« سوختاندن این مقدار پول واقعاً که پرهزینه است و شهروندان باید برای نگهداشت بانک‌نوت‌های افغانی تلاش کنند، چون ما برای چاپ هر بانک نوت به گونه‌ی میانگین تا ۲ افغانی و هشتاد پول را می‌پردازیم.»
اما شماری از نماینده‌گان مردم در مجلس می‌گویند که روند گردآوری و سوختاندن پول‌های فرسوده در بانک مرکزی روشن نیست و احتمال دارد که بخش بزرگی از این پول‌ها پس از گردآوری دوباره به دوران بیفتد.
آنان می‌گویند که به همین علت با وجود گردآوری بانک‌نوت‌های فرسوده از بازارها هنوز هم شماری بزرگی از بانک‌نوت‌های فرسوده در بازارها در گردش هستند.
ازسوی هم مسئولان اتحادیه صرافان سرای شهزاده، می‌گویند که در حال حاضر بخشی بزرگی از بانک‌نوت‌های افغانی بویژه بانک‌نوت‌های پنج تا صد افغانیگی در بازارها کهنه و فرسوده شده‌اند.
هرچند بانک مرکزی می‌گوید که گردآوری و سوختاندن بانک‌نوت‌های فرسوده و کهنه در حضور یک کمیسیون با صلاحیت انجام می‌شود، اما شماری از آگاهان می‌گویند که برای جلوگیری از فساد در این روند، باید شیوه‌های معیاری نابود سازی بانک‌نوت‌ها با درج اطلاعات فنی آن‌ها بکارگرفته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا