آخرین اخبارافغانستانتحلیل

جلسه دیروز پارلمان در پی جریجه‌دار شدن قلب کابل

جلسه دیروز پارلمان، اختصاص داشت به استیضاح سه مسئول بلندپایه امنیتی( وزیر داخله، وزیر دفاع و رییس امنیت ملی) که سرانجام هرسه مقام، با کسب رای اعتماد، دوباره به سمت‌های شان ابقا شدند.
استیضاح این سه مسئول امنیتی پس از آن صورت ‌گرفت، که چندی پیش، حمله‌ی مرگبار، شفاخانه سردار محمد داوود خان را غرق در خون کرد و ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و رویدادهای خونینی در دیگر نقاط کشور نیز روی داد.
از جانب دیگر، از سال پیش منابع داخلی و خارجی هشدارهای زیادی مبنی براین‌که بهار سال ۱۳۹۶،شروع حساس و پرماجرا برای ملت افغانستان خواهد بود، داشتند.
رسانه‌ها و اپوزیسیون دولت، انتقادهای زیادی را بالای حکومت«وحدت ملی» بخاطر ناامنی‌های زیادی که وجود داشت، وارد می‌کردند و دولت را نیز مقصر می‌دانستند.
حمله به شفاخانه‌ی نظامی«سردارمحمد داوود خان» نگرانی‌های مقامات و مردم را بیشتر کرد.
طبق اعلام دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، ۳۰ نفر کشته و بیشتر از ۵۰ تن در این حمله زخمی شده‌اند.
به گفته‌ی وی: حوالی ساعت ۹ صبح ۱۸ حوت، یک نفر از تروریستان، خود را در مقابل درب ورودی جنوبی شفاخانه منفجر کرد.
همزمان با این انفجار، سه نفر دیگر در منزل دوم و سوم که سلاح سبک و بمب دستی همراه‌ شان بود، به تیراندازی اقدام کردند.
جنرال هلال‌الدین هلال، از معاونان وزارت دفاع افغانستان و رییس هیئت بررسی رویداد حمله به شفاخانه سردار محمد داوود اعلام کرد، که در ارتباط با حمله‌ی ۱۸ حوت، ۲۴ نفر بازداشت شده‌اند که شامل کارمندان امنیتی، اطلاعاتی و افرادی هستند که در این حمله مظنون شناخته شده‌اند.
وی همچنان تایید می‌کند که در میان بازداشت‌شدگان یکی از جنرال‌های ارتش نیز حضور دارد.
وی درباره‌ نحوه‌ی ورود حمله‌کنندگان به شفاخانه گفت، حمله‌کنندگان شامل ۵۰ نفر بودند که در روزحادثه وارد شفاخانه شدند و یک نفر آنان در ورودی شفاخانه خود را منفجر و چهار نفر دیگر وارد این شفاخانه شدند.
این اظهارات و این‌که اعضای گروه داعش با سهولت می‌توانند به بزرگترین شفاخانه‌ی نظامی افغانستان وارد شوند و عملیات خود را انجام دهند، نگرانی‌ها را تشدید می‌کند، چرا که شفاخانه‌ی چهارصد بستر قلب نیروهای نظامی افغانستان است و نفوذ اعضای داعش در این شفاخانه هشدار جدی به دولت و مردم است.
گفتنی است که داعش این حمله را به عهده گرفته است، اما«فرانز مایکل میلبین»،سفیر اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان گفته است که حمله به شفاخانه‌ی نظامی سردار محمد داوود( چهارصد بستر) کار طالبان بوده است.
حسن واحدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا