اسلایدشوجهانسیاست

پوتین: ایران همسایه‌ی مطمئن برای روسیه است

در ادامه‌ی سفر حسن روحانی به روسیه، نشست خبری مشترک او و ولادیمیر پوتین در کاخ کرملین مسکو برگزار شد.
رییس‌جمهور ایران که به گفته‌ی خود تاکنون ٩ بار با پوتین دیدار داشته، گفت که روابط دو کشور وارد مرحله‌ تازه‌ای شده است. همچنین پوتین و روحانی تاکید کردند که همکاری دو دولت برای حل و فصل مسئله سوریه ادامه خواهد یافت.
به نقل از رسانه‌های خارجی، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در این نشست خبری گفت: همکاری‌های تهران و مسکو در سطح منطقه‌ای، امکان برقراری آتش‌بس در سوریه را فراهم کرد.
وی افزود: ما تقویت همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریزم بین‌المللی را بسیار مهم می‌دانیم. روسیه و ایران اقدامات خود را برای نابودی داعش و گروه جبهه النصره هماهنگ می‌کنند و این امر به حل و فصل مساله سوریه کمک می کند.
پوتین قبل از آغاز نشست خبری گفته بود:” ایران همسایه‌ی خوب و شریک باثبات و مطمئنی برای روسیه است… روسیه و ایران روابط طولانی با یکدیگر دارند و از مناسبات دیپلماتیک با پیشینه‌ی بیش از پنج‌صد سال برخوردار اند”.
این در حالی است که برخی مفسران سیاسی معتقدند که ایران نگران تغییر سیاست مسکو در سوریه است.
اما رییس‌جمهور روسیه به مشارکت “تهران، مسکو و انقره” در جهت برقراری آتش‌بس در سوریه تاکید کرد.
روحانی نیز گفت که”مذاکرات آستانه(پایتخت قزاقستان) که ایران، روسیه و ترکیه، بانی آن هستند ادامه می‌یابد”.
رییس‌جمهور ایران با اشاره به همکاری‌های دو کشور، گفت:” ما در مرحله جدید روابط قرار داریم و از اجرای طرح‌های کوچک به سوی طرح‌های بزرگ و بلندمدت حرکت کرده‌ایم”.
گفتنی است که طی سفر روحانی به روسیه ١۴ سند همکاری در زمینه‌های گوناگون بین دو کشور امضا شد. در میان این اسناد از جمله “موافقت‌نامه لغو روادید گروهی گردشگری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه” و یا “موافقت‌نامه انتقال محکومین” یا “یادداشت تفاهم همکاری‌های راهبردی بین راه آهن” دو کشور دیده می‌شود.
مهم‌ترین موضوع دیدار روحانی با مقامات روسیه، مسئله سوریه بود که جزییات گفت‌وگوها در این باره منتشر نشده است.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که همراه با رییس‌جمهور کشورش به مسکو رفته است، تاکید کرد که روسیه می‌تواند در صورت لزوم از پایگاه‌های نظامی ایران، برای مقابله با “تروریزم” استفاده کند، اما این استفاده “مورد به مورد” خواهد بود و در هر مورد به موافقت تهران نیاز خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا