آخرین اخباراسلایدشوافغانستان

واکنش‌ها در رابطه به پرتاب بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای در ننگرهار

خبر به کار بردن بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای که تاکنون استفاده شده است، تمام جهان را در بهت فرو برد. بعد از تایید این خبر توسط سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا(پنتاگون)  مبنی بر اینکه ارتش این کشور طی یک عملیاتی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، بمب غول‌آسا و قدرتمندی را استعمال کرده‌است که به مادر تمام بمب‌ها (MOAB) معروف است.

در همان ساعات اولیه، ارگ ریاست جمهوری افغانستان، ضمن تایید این خبر، اعلام کرد که دولت افغانستان در جریان کامل این رویداد قرار داشته است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، این عملیات را«یک ماموریت موفقیت‌آمیز دیگر» خواند.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان، در این رابطه خاطر نشان کرد:« این حمله برای به حداقل رساندن میزان خطر علیه نیروهای افغان و امریکایی که در منطقه فعال هستند، و همچنین حداکثر کردن تلفات داعشی‌ها و تخریب تاسیسات آن گروه، طراحی شد.»

در این میان، رسانه‌های جهان به آزمایش بزرگ‌ترین بمب غیراتمی امریکا در افغانستان واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

شبکه خبری راشا تودی؛ در این رابطه نوشت: امریکا بزرگ‌ترین بمب غیراتمی خود را در حالی به افغانستان پرتاپ کرده که سرمایه‌گذاری چندین ساله این کشور در افغانستان با شکست مواجه شده و سربازان این کشور هنوز در افغانستان کشته می‌شوند.

این خبرگزاری روسی در ادامه به گفته‌های ترامپ اشاره کرده و می‌نویسد: آیا آزمایش این بمب ارسال پیام به کوریای شمالی است؟ که ترامپ در پاسخ به این سوال می‌گوید:« من نمی‌دانم که این می‌تواند یک پیام باشد یا خیر، و خیلی برایم مهم نیست که می‌تواند یک پیام باشد یا خیر.»

رویترز نیز با بیان این‌که امریکا بزرگ‌ترین بمب غیراتمی خود را به سمت افغانستان پرتاپ کرد، نوشت: این اولین‌بار است که ارتش امریکا از بمبی با این حجم در میدان نبرد استفاده می‌کند.

این خبرگزاری با بیان این‌که ترامپ تاکنون راهبرد مشخصی در مورد افغانستان نداشته است، نوشت: اوضاع امنیتی در افغانستان وخیم شده و طالبان بسیاری از مناطق را تحت اشغال خود در آورده‌است.

واکنش‌ها در رابطه با این حادثه در داخل افغانستان نیز متفاوت بوده است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، در همان ساعات اولیه این حادثه، در صفحه تویتر خویش ضمن محکوم‌کردن این اقدام امریکا در انداختن بزرگ‌ترین بمب غیراتمی جهان مشهور به ‘مادر بمب‌ها’ نوشت:« این جنگ علیه ترور نیست، سوء استفاده از کشور ما برای آزمایش تسلیحات جدید و خطرناک است.»

وی در ادامه نوشت:« بر ما افغانستانی‌ها است که امریکا را متوقف کنیم.»

برخی دیگر از مقامات حکومتی نیز این اقدام را محکوم کردند.

عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان در توییترش نوشت: به نظر من استفاده از بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای در خاک ما غیرسازنده و محکوم است. اگر بمب راه حل بود، اکنون سرزمین ما امن‌ترین نقطه زمین بود.

واکنش‌ها در این رابطه در میان کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی نیز متفاوت بوده است، عهده‌ای با خوشحالی گفته‌اند که عزم دولت ترامپ در مبارزه با هراس‌افکنان، قابل قدردانی است.

و عده‌ای با نگرانی از عواقب و صدمات روانی، اجتماعی و زیست‌محیطی این نوع سلاح‌های مرگ‌بار، هشدار داده‌اند.

در اخیر خاطر نشان می‌شود که با گذشت دو روز از این حادثه خبرهای که در مورد تلفات این رویداد در رسانه‌ها منتشر شده است، نیز ضد و نقیض است.

از یک طرف عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار، به آژانس خبری فرانسه گفته است که در این حمله ۹۰ داعشی کشته شده است.

از طرف دیگر وبسایت«اعماق» که خبرهای گروه داعش را نشر می‌کند، طی بیانیه‌ای، هرگونه تلفات به این گروه را رد کرده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا