آخرین اخبارجهانگزارشمنطقه

رهبر القاعده در شهر کراچی پاکستان زندگی می‌کند

سازمان استخبارات پاکستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون، ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده را محافظت می‌کرده است.
شماری از منابع معتبر به خبرگزاری نیوزویک گفته‌اند که به احتمال زیاد «الظواهری» در کراچی موقعیت دارد؛ شهری با بیش از ۲۶ میلیون جمعیت در پاکستان.
بروس ریدل، مشاور سابق چهار رییس‌جمهور امریکا در امور جنوب آسیا و خاورمیانه می‌گوید، نشانه‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند، الظواهری در کراچی موقعیت دارد.
وی می‌گوید، کراچی یک موقعیت منطقی برای مخفی‌شدن است و جایی است که رهبر القاعده احساس راحتی می‌کند از این‌که امریکایی‌ها به سراغ او نخواهند آمد.
ریدل می‌گوید کراچی یک جای بسیار مشکل برای امریکایی‌هاست که بخواهند همان‌نوع عملیاتی را که منجر به گرفتاری«بن لادن» در سال ۲۰۱۱ شد، انجام دهند.
شهر کراچی جایی است که نیروهای پولیس حضور پررنگ دارند و یک مجتمع هسته‌ای و شماری از پایگاه‌های هوایی و دریایی پاکستان را در خود جای داده است و آنان می‌توانند به سرعت مانع عملیات امریکایی‌ها شوند.
علاوه بر این، بن لادن رهبر سابق القاعده هنوز هم بین میلیون‌ها جمعیت فقیر و مسلمان کراچی محبوبیت دارد که می‌توانند مانع عملیات امریکایی‌ها شوند.
ریدل می‌گوید اگر ظواهری در جایی نزدیک به مرز افغانستان می‌بود، فکر می‌کنم تمایل برای یافتن او بسیار زیاد می‌بود، اما در کراچی، این کار بسیار مشکل است.
چندین منبع به نیوزویک گفته‌اند که در هفته اول جنوری ۲۰۱۶، دولت اوباما یک حمله هوایی را در روستای شاوال در وزیرستان شمالی که هم‌مرز با افغانستان است با هدف کشتن الظواهری انجام داد؛ اما یک رهبر نظامی پاکستان که نخواست نامش فاش شود می‌گوید که رهبر فعلی القاعده از این حمله در امان ماند.
او می‌گوید حمله هوایی به اتاق مجاوری که الظواهری موقعیت داشت، اصابت کرد و دیوار مشترک بین دو اتاق فروریخت و ذرات انفجار به سوی او پرتاب شدند و عینک او شکسته شد، اما او زنده ماند.
این منبع می‌افزاید که ۴ تن از محافظان الظواهری در آن‌جا کشته شدند و یک‌تن دیگرشان زخمی شد که بعداً از بین رفت.
به گفته وی، الظواهری اتاق مورد هدف را ۱۰ دقیقه قبل از حمله هوایی برای استراحت ترک کرده بود. با این حال، سازمان سیا از اظهار نظر در رابطه با این حمله هوایی خودداری کرده است.
کاخ سفید در اوایل ماه اپریل با تقرر لیزا کورتیس به عنوان رییس بخش جنوب آسیا در شورای امنیت امریکا، شیوه‌ای جدید و جدی‌تر را برای حذف الظواهری در پیش گرفته است. کورتیس که تحلیلگر سابق در سازمان سیا بوده است در مقاله‌ای در ماه فبروری نگاشته بود که امریکا باید پاکستان را در قبال فعالیت تمامی گروه‌های تروریستی در خاکش، پاسخگو سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا