اجتماعافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

پارلمانی که به دست هنرمندان افغانستانی تزیین شد

مرادخانی یکی از نقاط قدیمی و تاریخی شهر کابل است. وقتی وارد این قسمت شهر کابل شویم حس عجیبی به آدم دست می‌دهد. انگار به جایی غیر از کابل آمده‌ای. خانه‌ها و دکان‌هایی که آن‌جاست، نمای عجیبی دارند، بیشتر به یک شهرک سینمایی می‌ماند تا یک مکانی برای زندگی کابلیان.

فیروزکوه یکی از موسساتی است که در این نقطه شهر کابل موقعیت دارد.

به گفته ذبیح‌الله نوری، مسوول بخش ارتباطات و راپوردهی این موسسه، تیمورشاه پادشاه وقت پس از انتقال پایتخت از قندهار به کابل، این ساحه را به یکی از افراد نزدیکش به نام «مرادخان» که اصلاً ترک بود، تحفه می‌دهد. این ساحه پس از آن به «مرادخانی» شهرت می‌یابد.

موسسه فیروزکوه از چند سال بدین‌سو در کابل شروع به فعالیت کرده است. این موسسه دارای چندین بخش است که از جمله می‌توان از انستیتوت فیروز کوه نام برد. این انستیتوت در چهار بخش متفاوت کار می‌کند و در این بخش‌ها صنف‌های آموزشی سه ساله نیز دایر می‌کند.

وحید خلیلی، رییس انستیتوت فیروز کوه می‌گوید: این انستیتوت در سال ۲۰۰۶ شروع به فعالیت کرد که در اوایل بحیث موسسه آموزشی ثبت وزارت اقتصاد شد. بعداً در سال ۲۰۰۹ به عنوان انستیتوت رسمی در چوکات وزارت معارف ثبت و راجستر شد.

خلیلی می‌گوید که این انستیتوت در اوایل دارای سه دیپارتمنت آموزشی، خطاطی و میناتوری، سرامیک و کار با چوب بود، ولی در سال ۲۰۰۷ دیپارتمنت زرگری و حکاکی نیز ایجاد شد.

وی می‌گوید: تمام مواد خامی که در تولیدات آن‌ها استفاده می‌شود، از داخل افغانستان تهیه می‌شود. در بخش چوب، از چوب‌های ارچه و چارمغزِ کنر و نورستان، از زمرد بدخشان به خاطر رنگ‌آمیزی و حکاکی، و سنگ‌های سرامیک هم از مناطق غوربند، لوگر و استالف تهیه می‌شود.

شاگردان از طریق امتحان کانکور شامل این انستیتوت می‌شوند. به گفته مسئول فیروزکوه، در دیپارتمنت خطاطی و میناتوری فارغان صنف ۱۲ جذب می‌شوند ولی در دیگر بخش‌ها شاگردان پس از ختم دوره متوسطه شامل می‌شوند. تا هنوز ۱۲۰ نفر دختر و پسر در این انستیتوت تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

این انستیتوت تا حال نمایشگاه‌های بزرگی در خارج از کشور برگزار کرده که خیلی مورد توجه قرار گرفته است. آقای خلیلی می‌گوید که نمایشگاه‌های ما باعث شد تا دانشگاه‌های معتبر دنیا برای شاگردان ما دعوت‌نامه تحصیلی بفرستند که در آن دانشگاه‌ها ادامه تحصیل داده و مصروف آموزش کارهای هنری‌شان شوند.

بازار کار و فروشات

به گفته خلیلی، بازار کار آن‌ها در خارج از کشور بیشتر از داخل گرم است. او می‌گوید که بیشتر از ۸۰ درصد از کسانی که از فیروزکوه فارغ شده‌اند اکنون مصروف کار هستند.

این انستیتوت مکان و ابزارِ کار برای شاگردان فارغ شده‌شان تهیه می‌کنند.

خلیلی از وضع بازار کار در کشور ناخشنود است. وی می‌گوید بازار آزاد و واردکردن اجناس بی‌کیفیت باعث شده تا تولیدات داخلی کمتر مورد توجه قرار گیرد. تولیدات داخلی به دلیل کیفیت بالا، با قیمت بالا عرضه می‌شود، ولی اجناس وارداتی به دلیل کیفیت پایین، ارزان فروخته می‌شود. ولی این اواخر توجه مردم به تولیدات داخلی بیشتر شده است و تلاش می‌کنند تا برای تزیین منازل از این تولیدات استفاده کنند.

خلیلی می‌گوید که در بازار جهانی متقاضی‌های بسیار خوبی داریم. به گونه مثال یک قسمت بزرگ سالن پارلمان کانادا توسط کارهای شاگردان ما تزیین شده است. هم‌چنان ساختمان سفارت افغانستان در جاپان را ما دیکور و دیزاین کرده‌ایم. به گفته خلیلی طی یک قرارداد بزرگ و بی‌سابقه با کشور عربستان، این انستیتوت تمام کار دیکور و تزیینات یک هوتل ۲۵ منزله پنج ستاره را که نزدیک به مکه معظمه موقعیت دارد، انجام داده است.

بازار داخلی در کشور همواره به دلایل گوناگون با مشکلات زیاد روبه‌رو است. بازار آزاد و عدم کنترل دولت بر واردات از دلایل عمده‌ایست که سد راه تولیدات داخلی می‌شود. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم کمتر دنبال کیفیت باشند. با این که تولیدات داخلی در داخل کشور بازار خوبی ندارند، اما در خارج از کشور متقاضیان زیادی دارد.

خلیلی امیدوار است تا با ایجاد زمینه اشتغال‌زایی برای مردم در کشور اقتصاد رو به بهبودی برود و بازار اجناس بی‌کیفیت و قلابی نیز در کشور از رونق کنونی‌اش بیافتد و برعکس تولیدات داخلی متقاضیان بیشتری در کشور پیدا کنند.

مریم نبوی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا