افغانستانبرگزیده

وضعیت خراب‌تر می‌شود!


اداره اطلاعات ملی امریکا به تازه‌گی اعلان کرده است که وضعیت امنیتی و سیاسی در افغانستان رو به وخامت است. دن‌کوتس، مدیر اطلاعات اداره اطلاعات ملی امریکا، روز پنجشنه هفته گذشته، گفته در جلسه سنای امریکا، وضعیت امنیتی افغانستان را نگران‌کننده خواند و گفت« اوضاع سیاسی و امنیتی در افغانستان تا سال ۲۰۱۸ با بهبود روبه‌رو نخواهد بود، حتی اگر بر شمار نیروهای نظامی امریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو در افغانستان افزوده شود.»
این مقام امنیتی امریکا همچنان گفت که«نیروهای امنیتی افغانستان در وضعیت نامناسبی بسر می‌برند و همین امر موجب شده است که طالبان در برخی عملیات اخیر این نیروها را شکست دهند.»
آقای کوتس همچنان گفته است، گروه طالبان هم‌چنان نفوذ خود را به خصوص در مناطق روستایی افغانستان ادامه خواهد داد.
وی همچنان می‌گوید که«افغانستان با وضعیت بسیار دشوار اقتصادی رو‌به‌‌رو است، زمانی پایان‌دادن به وابستگی کمک‌های خارجی نتیجه می‌دهد که مانع کاهش طالبان شوند و یا با آن‌ها به توافق صلح برسند.»
نگرانی از اوضاع امنیتی افغانستان، نه تنها در محافل بیرونی سایه افکنده، بلکه در محیط اجتماعی افغانستان نیز نگرانی‌های روزافزونی را به بار آورده است. هم‌اکنون در بسیاری ولایت‌های کشور، نارضایتی شهروندان از شرایط امنیتی اوج گرفته است و وضعیت اقتصادی و روانی مردم نیز بیشترین آسیب را می‌بیند. در حال حاضر، بخشی وسیعی از کشور درگیر جنگ است و تنها در هفته گذشته، دو ولسوالی به دست طالبان سقوط کرد.
اما در این سوی دیگر، سران حکومت، نه تنها تاهنوز نتوانسته‌اند، بر چالش‌های امنیتی و سیاسی فعلی فایق آیند، بلکه بیشتر وقت حکومت‌داری‌شان را در رقابت‌های ناسالم درون‌حکومتی سپری می‌کنند و مسوولیت‌ها و تعهدات اصلی‌شان را فراموش کرده‌اند. چند دسته‌گی سران حکومت، اکنون به یکی از عوامل اصلی در ناکامی نظامیان در میدان جنگ نیز به حساب می‌آید؛ چه‌ این‌که اکثریت مسوولین امنیتی نیز وابسته به این افراد اند و از اختلافات و کشمکش‌های آنان، متاثر می‌شوند.
گروه‌های شورشی نیز از وضعیت موجود، نهایت استفاده را برده و به صورت شبانه‌روزی در پی صدمه‌رساندن به مردم و حکومت‌اند.
به نظر می‌رسد، اگر حکومت فعلی نتواند ناامنی‌های فعلی را مهار کند و شرایط شکننده فعلی را بهبود بخشد، احتمال می‌رود که نارضایتی‌های مردمی بیشتر اوج گیرد و احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و همچنین گروه‌های بین‌المللی، تن به خواست مردم دهند و از ادامه مسیر حکومت‌داری به شکل کنونی جلوگیری کنند و در نتیجه، همگان به نبود این حکومت رضایت دهند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا