آخرین اخبارافغانستان

ماهی‌پروری در بلخ گسترش می‌یابد


مسوولان پروژه ملی باغداری و مالداری شمال از شروع به فعالیت ۱۰ پروژه نسبتا بزرگ ماهی‌پروری در سه ولسوالی ولایت بلخ خبر داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، احمد فهیم جباری، مسوول زون شمال پروژه ملی باغداری و مالداری، گفت: ۱۰ فارم ماهی‌پروری در ولایت بلخ به صورت امتحانی ایجاد شده که هر فارم ظرفیت پرورش ۶هزار ماهی را خواهد داشت. وی گفت: هر فارم شامل دو حوض است که هر حوض با هزینه نیم میلیون افعانی اعمار شده که دارای ۶۰متر طول و ۱۸متر عرض است .
جباری افزود: در حال حاضر برای هر فارم مقدار ۵۰۰کیلو مواد خوراکه، ۲هزار چوچه‌ماهی و برخی وسایل ماهی‌پروری توزیع می‌شود.
سراج‌الدین مهربان، رییس زراعت و مالداری بلخ بدین باور است که جغرافیا و محیط ولایت بلخ برای رشد و پرورش ماهی مناسب بوده و فعالیت این فارم‌ها می‌تواند بخش عمده‌یی از نیاز بازار را مرفوع ساخته و از واردات گوشت ماهی از خارج به کشور جلوگیری کند.
داکتر محمد هاشم خرمی، آمر وترنری و مالداری ریاست زراعت گفت: برای متصدیان فارم‌های ماهی‌پروری از سوی پروژه مذکور به مدت ۱۸ماه آموزش چگونگی پرورش، نگهداری و بازاریابی ماهی ارایه می‌شود.
گفتنی است که با بیشترشدن بیماری‌های گوناگون از قبیل فشار خون بلند، میزان استفاده از گوشت ماهی و مرغ افزایش می‌یابد. با اینکه صنعت مرغداری در کشور رشد قابل ملاحظه‌یی کرده است، اما ماهی‌پروری در مراحل اولیه قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا