آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

محور مردم؛ صف جدیدی در برابر حکومت


هنوز چند روزی از تشکیل ائتلاف نجات در برابر آنچه خود‎کامگی و تک‎روی‎های سران حکومت وحدت ملی خوانده می‌شود نگذشته است که کابل شاهد شکل‎گیری صف دیگری به نام “محورمردم” در برابر حکومت است.
اگر به نام‌های اعضای ائتلاف جدید به دقت نگاه کنیم دیده می‌شود که بیشتر، اعضای حکومت پیشین در آن حضور دارند و ریشه آن بر می‎گردد به شخص حامد کرزی رییس‎جمهوری قبلی کشور.
اعضای ” محورمردم” در نشست اعلام موجودیت این ائتلاف که امروز در کابل برگزار شده بود، روی موضوعاتی چون مبارزه با فساد، تفرقه‌های زبانی،قومی، مذهبی و تک‎روی‎های رییس‎جمهور فعلی تاکید کردند.
به نظر می‎رسد تنها سران جبهه شمال نیستند که از سیاست‌های ارگ ناراضی باشند‎، در این‌سو نیز حلقات زیادی حضور دارند که از کارکرد‎های سه ساله حکومت وحدت ملی ناراضی بوده و اعلام موجودیت کردند.
حالا حکومت در کنار دو جبهه نظامی طالب و داعش باید در بعد سیاسی نیز با دو جبهه مقابله کند و در این صورت کار حکومت وحدت ملی و حامیان خارجی‌اش مشکل‌تر خواهد شد.
هرچند گمان ضعیفی وجود دارد که محورمردم سرانجام با حکومت به تفاهم خواهد رسید، ولی در گام نخست این ائتلاف اعلام کرده است که خواهان شرکت در قدرت نیست و تنها در راستای بهسازی نظام کارخواهد کرد.
اما نشانه‌هایی وجود دارد که حامد کرزی در این اواخر بیشتر فعال شده و بی‎میل نیست که در آینده نقش فعال‌تری در عرصه سیاست در کشور داشته باشد.
اگر به پیشینه این‌ گونه ائتلاف‌ها در افغانستان به دقت دیده شود، جدا از شعارهایی که در سطح سخنرانی‎ها گفته می‎شود “اراده معطوف به قدرت” در آن‎ها به شدت وجود داشته و در آن عرصه گام خواهد گذاشت.
در پشت ائتلاف محور مردم بدون شک حامد کرزی حضور دارد و او می‎کوشد که در فضای سیاسی کشور جایگاهی داشته باشد؛ چه از یک‌سو حمایت جامعه جهانی را از دست داده و از جانب دیگر در میان مردم نیز جایگاه آن‎چنانی ندارد که بتواند به عنوان یک فیگور ملی جهت‌دهنده سیاست در آینده کشور باشد.
حالا آقای کرزی با تشکیل این ائتلاف می‎خواهد نه به عنوان یک شخص بلکه به عنوان یک وزنه سیاسی وارد کارزار سیاست شده و در گام بعدی امتیاز بگیرد.
کارنامه رییس‌جمهور غنی در سه سال گذشته نشان داده که حاضر نیست به کسی امتیاز مجانی بدهد و صدای مخالف را از هر آدرسی که شلیک شود بر نمی‎تابد.
با آن‎هم، حکومت حالا با دو جبهه بزرگ سیاسی روبه‌رو است که اگر این دو جبهه با هم یک‎جا شوند به یک وزنه خیلی قدرتمند تبدیل خواهد شد.
محور مردم دو انتخاب بیشتر ندارد، یا با حکومت یک‌جا شده و در برابرائتلاف نجات قرار خواهد گرفت یا با ائتلاف نجات همسو شده و ارگ را بیشتر در مضیقه قرار خواهد داد.
اکنون با توجه به تک‌روی آقای غنی و بحران سیاسی که در بدنه حکومت وحدت ملی به وجود آمده، انتخاب دوم برای محور مردم محتمل‎تر به نظر می‎رسد.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا