آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

قمار سیاسی ارگ و ائتلاف نجات!

 

پس از آن‌که شماری از چهره‌های سیاسی-حکومتی افغانستان، جریان سیاسی را به نام «ائتلاف نجات» در ترکیه به راه انداختند، و ارگ ریاست جمهوری نیز در برابر آن بازی‌های جدید و پیچیده‌ای را به راه انداخت، اکنون اما این سوال پیش می‌آید که در فرجام این بازی، کدام‌یک برنده نهایی میدان سیاسی و حکومتی در کشور خواهد شد.
اکنون دو طرف با تمام توان به مصاف هم آمده‌اند و می‌کوشند هر یکی دیگری را وادار به عقب‌نشینی و تسلیم کند. از یک طرف، سران اتاق فکر ارگ، شوکه شده و به هر نحو ممکن در تلاش است تا مانع از پیشرفت‌های مخالفان سیاسی‌اش شود و از سوی دیگر، سران ائتلاف، که از جایگاه قدرتمند مردمی در افغانستان برخوردارند، هر روز مصمم‌تر از دیروز به نظر می‌رسند و بر انجام « اصلاحات» در حکومت تاکید می‌ورزند.
کوششی که ارگ برای فروپاشی این ائتلاف به کار بست و معصوم استانکزی را به منظور تطمیع سیاسی جنرال به ترکیه فرستاد نیز بی‌ثمر واقع شد و دست رد به سینه‌اش خورد. به همین ترتیب، بسیاری از سران سیاسی- قومی در افغانستان نیز راه خود را از ارگ به سمت ائتلاف کج کردند و نخواستند بیش‌ ازین نظاره‌گر اوضاعی باشند که به شدت به ضرر مردم و کشور به پیش می‌رود. تشکیل ائتلاف متشکل از متنفذین و سیاسیون لوی پکتیا و لوی قندهار نشانگر اینست که نارضایتی از حکومت و ناکارآمدی، یک خواست قومی و لسانی نیست، بلکه درد مشترکی ا‌ست که همه از آن به ستوه آمده‌اند.
در این سوی دیگر، موضع‌گیری‌های سران ائتلاف هم نشان می‌دهد که آنان به صورت هماهنگ و هدفمند در پی دگرگونی وضعیت نابسامان کنونی هستند.
ارگ اینک در وضعیت آشفته به سر می‌برد. تشکیل ائتلاف نجات، که متشکل از چهر‌ه‌های نیرومند سیاسی است، اکنون کارت بازی را به ضرر حکومت رقم زده است.
ارگ تا زمانی می‌توانست به یکه‌تازی‌هایش ادامه دهد که یک جریان قدرتمند سیاسی- مردمی در برابرش قد راست نکرده بود و ارگ حیات خلوتی برای حلقه خاص بود که قدرت سیاسی را به انحصار گرفته بودند. اتحاد و همسویی عطا محمد نور، جنرال دوستم، محمد محقق و شماری دیگر از شخصیت‌های سیاسی و دولتمردان ناراضی از رییس‌جمهور، و نیز اعلام موجودیت «محور مردم افغانستان» به طور حتم دو مانع جدی و تعیین‌کننده در برابر ارگ هستند که حلقه فشار را بیش از پیش بر حکومت تنگ کرده‌اند. آقای غنی حالا دریافته است که نه رییس «کارا»‌ در حکومت است و نه هم فرد نخست در مملکت که جایگاه و محبوبیت مردمی داشته باشد… اطرافیان او هم بیش از هر زمانی دستپاچه شده و تازه متوجه شده‌اند که در روند حکومتداری به شدت حریص بوده‌اند و اسباب ناراحتی شخص اول را فراهم کرده‌اند.
این وضعیت، حکومت و ائتلاف را نجات در مرحله یک قمار سیاسی قرار داده است، که در فرجام آن، یکی بر دیگری غالب می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد که پیروز این میدان، غنی و اطرافیانش باشد؛ چه این‌که مردم در صدد نجات از وضعیت موجود هستند و ائتلاف نجات، برای آن‌ها این مهم را فراهم می‌سازد.
محمد امین- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا