آخرین اخبارافغانستان

غرفه‌های خالی نمایشگاه افغانستان در عربستان

فرهنگیان و تاجران ولایت بلخ وزارت خارجه و سفارت افغانستان در ریاض را متهم کردند که عمداً مانع شرکت آنان در نمایشگاه هنری – تجارتی عربستان شدند.
به گزارش خبرگزاری دید، ۹ تن از فرهنگیان و سرمایه‌گذاران ولایت بلخ، که قرار بود در نمایشگاه آثار افغانستان در عربستان شرکت کنند، گفتند: سفارت افغانستان در ریاض و وزارت خارجه کشور به صورت عمدی و فریبکارانه مانع از سفر آنان به عربستان سعودی شده‌اند.
آرش یونسی، رییس اتاق تجارت و صنایع بلخ گفت: برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه از یک ماه پیش شروع شده بود، به همین خاطر بعد از هماهنگی اولیه، دو هفته پیش برخی از محصولات تولیدی و صنایع هنری ولایت بلخ به عربستان منتقل شده بود.
وی افزود: زمان سفر تاجران و فرهنگیان نیز مشخص بود؛ اما در این مدت مسوولین وزارت خارجه کشور و سفارت افغانستان در عربستان، با آنکه مسوولیت این کار را بر عهده گرفته بودند؛ اما در مورد اخذ ویزا برای آنان هیچ اقدامی نکرده‌اند.
روی همین علت ۷۰ تن از فرهنگیان و تاجران کشور، که ۹ تن آنان از ولایت بلخ است، از سفر به عربستان برای شرکت در نمایشگاه سه روزه آثار افغانستان باز مانده‌اند.
صالح محمد خلیق، رییس اطلاعات و فرهنگ بلخ گفت: با همکاری این ریاست، بیش از ۵۰ اثر هنری، تجارتی و صنعتی تولیدی کشور به عربستان فرستاده شده است.
شفیق پیام، یک تن از فرهنگیان بلخ، این اقدام وزارت خارجه را نوعی کلاه‌برداری از سوی مسوولین این وزارت‌ و فریب جامعه بازرگانی و فرهنگی کشور خواند.
شرکت‌کنندگان این نشست اعتراضی گفتند: این اقدام وزارت خارجه تاثیرات ناگوار بالای روحیه آنان و هم مسلکانشان گذاشته و در آینده سبب کمرنگ‌شدن حضور افغانستان در نمایشگاه‌های بیرون از کشور خواهد شد.
این نخستین‌بار است که کشور عربستان سعودی نمایشگاه تجارتی – هنری به ارتباط افغانستان برگزار می‌کند. در این نمایشگاه سه‌روزه تولیدات مختلف کشور مانند، میوه خشک، قالین، پوست قره‌قل و آثار مختلف هنری و فرهنگی افغانستان به نمایش گذاشته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا