آخرین اخبارافغانستان

وزارت معارف تا سه سال آینده ۳۰ هزار معلم استخدام می‌کند

وزارت معارف کشور گفته است که تا سه سال آینده ۳۰ هزار معلم جدید را جذب این وزارت خواهد کرد.
در حال حاضر نزدیک به ۲۲۳ هزار معلم که ۳۳ درصد آنان زنان هستند، مسوولیت آموزش بیش از ۷ میلیون دانش آموز کشور را به عهده دارند.
مجیب مهرداد، سخنگوی وزارت معارف گفت که برای حل مشکل کمبود معلم، ۳۰ هزار آموزگار تازه در سه سال آینده استخدام می‌کنند که قرار است تعداد بیشتر آن زنان باشند. افغانستان در حال حاضر به ۴۵ هزار معلم جدید ضرورت دارد تا نیاز تمامی مکاتب این کشور را بر طرف کند.
بزرگ‌ترین نگران وزارت معارف اندک‌بودن معلمان زن در برخی از ولایت‌های کشور است. در برخی نقاط حضور معلمان زن حتی به صفر می‌رسد؛ چون ۷۰ درصد معلمان زن هم اکنون در شهر کابل اجرای وظیفه می‌کنند.
پیامد این موضوع باعث شده که شماری از خانواده‌ها مانع رفتن دختران شان به مکتب می‌شوند، زیرا بسیاری از خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند که دختران شان در صنف یک معلم مرد بنشینند و در نتیجه، هزاران دختر از آموزش محروم شده‌اند.
سخنگوی وزارت معارف اظهار داشت، تلاش کردیم که در سال روان، اندکی این مشکل را حل کنیم و عده‌ای از معلمان حرفه‌ای زن را با پرداخت حقوق بالاتر از ۷ صد تا یک هزار دالر در ماه، با یک محرم مرد به مناطق دوردست بفرستیم؛ اما این شمار کافی نیست.
این تنها چالش وزارت معارف در زمینه تعلیم و تربیت دختران نیست. مناطقی در کشور است که در آن اصلاً مکتب دخترانه‌ای وجود ندارد و در برخی از نقاط هم مکاتب دخترانه صرفاً برای دختران خرد سال و تا دوره ابتدایی یا صنف ششم فعال است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا