آخرین اخباراجتماعفرهنگ و دانش

فاضل‌زاده: برخی‌ها در میان مذاهب تفرقه‌افکنی می‌کنند

دومین نشست علما و تحولات جاری با حضور شخصیت‌های علمی و اکادمیک کشور، اعم از شیعه و سنی، فرهنگیان، اساتید دانشگاه از سوی حوزه علیمه خاتم‌الانبیا و مجمع علمی فرهنگی«الدعوة و التقریب» در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، برگزارکنندگان این نشست، وحدت میان مذاهب اسلامی را یک ضرورت جدی عنوان کردند و گفتند که عالمان دین با همگرایی شان باید وحدت میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی را در افغانستان تقویت کنند.
سید حسن فاضل‌زاده، مسوول حوزه خاتم‌الانبیا گفت: با در نظرداشت ضرورت‌ها و نیازمندی‌های جامعه اسلامی افغانستان به وحدت و اخوت اسلامی، کارگاه چهار روزه، تحت عنوان«وحدت، اخوت و تقریب» از سوی علما برگزار شد که در جهت تقریب عملی اثر مطلوب و موثری داشته است.
وی افزود: به هر اندازه که علمای اسلام با هم معاشرت داشته باشند، به همان اندازه مشکلات و اختلافات حل شده و زمینه تقریب مذاهب فراهم می‌شود.
آقای فاضل زاده تاکید کرد: ضعف افراد جامعه در این است که دنبال هر کسی که ادعای عالم‌بودن را می‌کند روان هستند، در حالیکه عالم فاسد به جای اصلاح جامعه، اجتماع را فاسد می‌کند.
وی عدم تفکیک علمای فاسد از صالح را سبب بدبختی‌های جامعه امروزی افغانستان خواند و گفت: برخی افراد که در میان مذاهب اسلامی تفرقه‌افکنی می‌کنند، عالمان واقعی دین نیستند و از این عنوان سوء استفاده می‌کنند.
فاضل‌زاده با اشاره به فعالیت‌های برخی از پیشگامان نهضت جهانی اسلام و دانشمندان بیدارگر، مانند سید جمال‌الدین افغانستانی، عبده، رشید رضا، سید قطب و در این اواخر نیز به امام خمینی و آیت‌الله سیستانی اشاره کرد و گفت: آنان علاوه بر اینکه به علوم اسلامی تسلط داشتند، عالم به زمان نیز بودند و به همین دلیل کارنامه‌های درخشنده و به یادماندنی را از خود به جا گذاشتند.
در همین حال، مولوی صافی یکی دیگر از اشتراک‌کنندگان این نشست گفت: حضرت پیامبر (ص) اخوت و وحدت میان مسلمانان را بر نماز، روزه، حج و جهاد مقدم می‌دانست.
وی افزود: وحدت یک اصل پذیرفته‌شده در تمام ادیان الهی است و دیدگاه‌های فقهی و اختلافات در مسایل فرع است و نباید مسلمانان را از هم جدا کند.
غلام عباس مصباح، از دیگر سخنرانان این گردهمایی گفت: هر چند تعدد مذاهب بعد از رسول خدا (ص) به وجود آمد؛ اما بهترین راه حل این مشکل برای مسلمانان امروز، این است که به مذاهب مختلف اسلامی احترام بگذارند.
این نشست برای اولین‌بار است که از سوی علمای دین برای تقریب مذاهب اسلامی و وحدت بین مسلمانان در افغانستان برگزار شده است.
برگزار کنندگان این نشست تاکید دارند، تا زمانی‌که مسلمانان متحد بودند، با وجود قلت نفوس و نبود امکانات؛ اما بزرگترین تمدن انسانی را پایه‌گذاری کردند که تا امروز بشر به آن افتخار می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا