مصاحبه

درمساجد رسمی ولایت بلخ، تبلیغات افراط‌ گرایی صورت نمی‌گیرد

از چندی بدین‌سو، اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر فعالیت شماری از مساجد و مراکز تعلیمی و تحصیلی در جهت ترویج و اشاعه افراطگرایی در کشور، پخش و نشر شد. به دنبال آن، وزارت ارشاد، حج و اوقاف، اعلان کرد که فعالیت‌های مساجد و سایر نهادهای تعلیمی و تحصیلی را به صورت دقیق، نظارت می‌کند.
در همین رابطه، خبرگزاری دید، مصاحبه‌ای را ترتیب داده با مولوی محمود دانشجو، رییس حج و اوقاف ولایت بلخ:
دید: در ولایت بلخ چند محراب مسجد فعالیت دارند؟
حدوداً ۲۶۰۰ محراب مسجد در شهر مزارشریف و ۱۴ محراب مسجد در ولسوالی‌ها و شهرک بندری حیرتان، باز می‌باشند، اما مساجدی که امامان شان از طرف وزارت حج و اوقاف معاش دریافت می‌کنند تعداد شان به ۱۵۳ محراب مسجد می‌رسد. ما با امامان این مساجد به صورت مستقیم در تماس هستیم و در مورد موضوعات سخنرانی به صورت هفته‌وار جلسه داریم، اما مابقی مساجد نزد ما رسمی نیستند؛ ولی ما به نحوی با امامان آن ارتباط داریم. بدین معنی که هزینه برق مساجد از سوی وزارت ارشاد،حج و اوقاف پرداخت می‌شود و برای اکثریت مساجد فرش توزیع می‌کنیم. حتی برای برخی از امامان این مساجد عناوین و موضوعات تبلیغ را می‌دهیم. در این اواخر تلاش داریم تا معلومات کلی از تمامی مساجد بلخ جمع‌آوری نماییم. به طور مثال، موقعیت مسجد، ساختمان مسجد و مشخصات امام مسجد .
دید: شیوه‌ی استخدام امامان مساجد چگونه است؟
در مساجدی که مستقیم تحت نظر ماست، امامان مانند کارمندان رسمی دولت در بست‌های ۳ و ۴ بعد از اخذ امتحان رقابتی، استخدام گردیده و از معاش و امتیازات کارمندان دولت بهره‌مند می‌گردند. در حال حاضر ۱۳ بست ۳ به عنوان امامت مساجد جامع داریم و مابقی ۱۴۰ امام دیگر در بست ۴ موظف می‌باشند. از سوی دیگر، تعدادی از موذنین نیز در بست ۵ فعالیت می‌کنند. در مورد شرایط سنی امامان نیز، همان شرایط کارکنان دولتی در نظر گرفته می‌شود. فرد واجد شرایط، باید سن‌اش کم‌تر از ۶۵ ساله و بیشتر از ۲۰ سال باشد .داشتن اسناد تحصیلی نیز شرط می‌باشد. برای بست‌های۴ فرد متقاضی باید کم از کم سند بکلوریا(صنف دوازدهم ) داشته باشد. برای بست ۳ باید سند فراغت از تحصیلات نیمه‌عالی داشته باشد و برای کسانی که از دانشگاه فراغت داشته باشند، ارجحیت داده می‌شود. اما اسناد متذکره باید از مراجع آموزشی دینی باشد. مانند دارالعلوم‌ها، مدارس دینی رسمی و دانشکده شرعیات.
دید: گفته می‌شود در برخی مساجد موضوعات افراط‌گرایی تبلیغ می‌شود، نظر شما چیست؟
من این موضوع را تایید نمی‌کنم و از سوی دیگر رد هم کرده نمی‌توانم. اما چیزی که واقعیت است اینست که مخالفین دولت افغانستان در میان اقشار مختلف مردم جایگاه دارند. در بین لایه‌های مختلف مردم طرف‌داران خود را دارند؛ هم در مکاتب نفوذ دارند و هم در میان قشر کسبه‌کار کشور و شاید در میان پولیس و ارتش و امنیت ملی هم داشته باشند. به همین خاطر، اگر آنها در بین علما، مساجد و مدارس هم اگر طرف‌داران خود را داشته باشند زیاد تعجب‌آور نیست.
حکومت به علمایی که حقوق می‌دهد، فرمان هم داده می‌تواند. هرآنکو نان دهد فرمان دهد. ولی به کسانی که حقوق نمی‌دهد، ما در این مورد به آنها چیزی گفته نمی‌توانیم. اما در مساجدی که زیر نظارت ما هستند، تاکنون هیچ موردی که نشان دهنده تبلیغ افراط‌گرایی بوده باشد، ندیده و نشنیده‌ایم .
دید: شیوه‌ی نظارت و کنترل شما از مساجد چقدر موثر بوده است؟
ما در هر ولسوالی فقط یک مدیر داریم و مدیران در واقع نمایندگان ریاست می‌باشند. با اینکه ما از طریق مدیران از کارکرد علما و خطبای مساجد کنترل به عمل می‌‌آوریم، ولی کنترل ما جدی و موثر نیست. چون تعداد پرسونل ما کم است و یک مدیر نمی‌تواند از تمامی مساجد در سطح ولسوالی به صورت مستمر و موثر نظارت و بررسی نماید و ببیند که امام مسجد روی چه موضوعی سخنرانی می کند، چند طلبه دارد و… اما، ما مدیران ولسوالی را موظف ساخته‌ایم تا تمامی مساجد ولسوالی را از نزدیک ببینند و در مورد مشخصات ساختمانی، امام مسجد و سایر مشخصات عمومی برای ما معلومات ارایه کنند.
اما برخی اوقات با تعدادی از علما که در محل زندگی می‌کنند، ولی در نزد ما رسمی نیستند و در معارف نیز وظیفه رسمی ندارند، نشست و برخاست داریم و کوشش می‌کنیم، بسیاری از مشکلات موجود در قریه‌ها و مناطق دوردست با همکاری همین علما حل شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا