آخرین اخباراقتصاد و توسعهمنطقه

واردات افغانستان از ایران به ۸.۲ میلیارد دالر رسیده است

نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در ایران گفت که صادرات سالانه ایران به افغانستان اکنون به ۸.۲ میلیارد دالر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از ایرنا، سفیر افغانستان در تهران گفت که هرگاه صادارات نفت ایران در نظرگرفته نشود، در این صورت افغانستان بزرگترین واردکننده کالاهای ایرانی خواهد بود.
این در حالی است که مسوولان اتاق تجارت و صنایع کشور روز سه‌شنبه (۳ حوت) اعلام کردند که محدودیت‌های مرزی اخیر از سوی پاکستان در امتداد سرحد میان دو کشور هیچ تاثیری بر اقتصاد افغانستان و بهای کالاها در بازارهای کشور نگذاشته است و اقدامات پاکستان تنها به اقتصاد خودش صدمه وارد می‌کند.
این مسوولان گفتند که پاکستان به علت توقف داد و ستد بازرگانی‎اش با افغانستان و آسیایی میانه، بیشتر زیان خواهد دید.
وزارت تجارت و صنایع می‎گوید که با در نظرداشت جایگاه افغانستان در سازمان‎های جهانی، این وزارت می‌تواند برای حل مشکلاتش بربنیاد منافع ملی عمل کند.
پنج‎شنبه گذشته حکومت پاکستان اعلام کرد که اقدات بیشتر امنیتی را در سرحد با افغانستان روی دست گرفته است و در پی این اعلام، پاکستان مرز خود با افغانستان را بست.
بربنیاد اطلاعات داده شده، این روند تنها بهای شماری ازمیوه‎‏ها و سبزی‌های پاکستانی را در بازارهای کشور تا ۲۰ درصد افزایش داده است.
با بسته‌شدن مرزهای افغانستان و پاکستان به روی داد و ستدهای بازرگانی، بهای کالاها در بازارهای کشور حالت عادی دارد و این خود نشان می‎دهد که وابستگی بازار کشور به بازارهای پاکستان به حد اقل رسیده است.
آمارها نشان می‎دهد که ارزش بازرگانی سالانه افغانستان و پاکستان به حدود یک و نیم میلیارد دالر می‎رسد، از این میان ۱۵ درصد را صادرات افغانستان به پاکستان و ۸۵ درصد دیگر را صادرات پاکستان به افغانستان تشکیل می‌دهد؛ اما ارزش بازرگانی پاکستان با آسیای میانه که از راه افغانستان عبور می‌کند، بیش از چهار میلیارد دالر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا