آخرین اخباراسلایدشوتحلیلجهانحکومتخبر های مهممنطقه

بازگشت به قندهار/ ملا هبت‌الله در کابل چه کرد؟

خبرگزاری دید: آنگونه که در مطلب منتشر شده قبلی، پیش بینی شده بود ملا هبت‌الله، رهبر طا-لبان در سفر اخیر خود به کابل صرف با مقامات این گروه دیدار و بر پیروی از فرماین خود تأکید و برخی دستورات جدید را ابلاغ کرد. هدف وی از این سفر، پایان دادن به بگومگوها از اختلافات درونی طا-لبان و همچنین مانور سیاسی قدرت رهبری قندهار بر طیف های مختلف طا-لبان بوده است. وی در این سفر بر ماهیّت اصلی ایدئولوژیکی طا-لبان تأکید و همه را ملزم به پیروی از ان کرده است. بدین لحاظ به هیچ صورت نمی توان خوشبین بود که در رفع محدودیت‌ها از مردم من جمله بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها برای دختران و زنان و مشارکت اقوام در ساختار حکومت از سوی طا-لبان تغییری دید.

آنچه که تا کنون به منابع رسانه ای از حضور رهبر طا-لبان در کابل درز کرده است نشان از این دارد که در سفر دو روزه وی به کابل به جز مقام‌های این گروه هیچ کس موفق نشد با او دیدار کند.

ملا هبت‌الله به معاون سازمان ملل، کرزی و عبدالله نه گفت

رهبر طا-لبان حتی درخواست ملاقات “ژان پیر لاکروکس” ،معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، را رد کرده است. وی؛ پیام خود را از طریق امیرخان متقی وزیر خارجه این گروه به دیپلومات سازمان ملل رسانده است.

در عین حال به گفته معلومات ارائه شده به برخی رسانه‌ها گفته شده است که ملا برادر، معاون اقتصادی رئیس الوزرای طا-لبان که در حال حاضر در بغلان به سر می‌برد، از ملا احمد جان، منشی هبت‌الله آخندزاده خواسته بود که زمینه دیدار حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس پشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان را با رهبر طا-لبان مهیا کند اما ملا هبت‌الله این درخواست را هم رد کرده است.

هبت‌الله تعیین نماینده ویژه  ملل‌متحد برای افغانستان را نپذیرفت

همچنین ملا هبت‌الله با تعیین فرستاده ویژه از سوی سازمان ملل مخالفت کرده و گفته است با حضور فعال یوناما در کابل، تعیین فرستاده ویژه قابل قبول نیست.

 هبت‌الله آخندزاده در همین رابطه و پیشبرد روند دیپلماسی خارجی طا-لبان با دیگر کشورها و ملل متحد و نهادهای خارجی و در کل در امور سیاست خارجی در دیدار با امیرخان متقی به وی صلاحیت عام و تام داده و تاکید کرده است که در چوکات اصول اسلامی و شریعت عمل کند.

دیدار با والیان و فرماندهان پولیس طا-لبان در ۳۴ ولایت

رهبر طا-لبان در سفر دو روزه به کابل جلساتی را در وزارت داخله، ارگ و دادگاه عالی این گروه با مقام‌های طا-لبان برگزار نمود.

ملا هیبت الله آخوند زاده  در اولین روز سفرش به کابل، دیدارهای خود را با والیان و فرماندهای پولیس طا-لبان در ۳۴ ولایت کشور در وزارت داخله آغاز و ۳ ساعت سخن راند.

دراین نشست سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله، ملا یعقوب، وزیر دفاع و عبدالحق وثیق، رئیس عمومی استخبارات طا-لبان هم حضور داشتند.

آنچه که تا کنون از این نشست به بیرون درز کرده است سخنان روتین وی می تواند باشد ملاهبت‌الله از والیان و مقام‌های طا-لبان خواسته است که در تقرری‌ها کار را به اهل کار بسپارند و قومی و خویشاوندی را در نظر نگیرند؛ کسانی را جذب کنند که برای نظام طا-لبان مفید باشند.

وی در قسمتی از سخنان خود در این نشست گفته است که نباید کسی بین زبان فارسی و پشتو تبعیض قائل شود. وی افزوده است، اگر کسی از این امر سرپیچی کرد مجازات خواهد شد.

 به طور حتم سخنان مهم  رهبر طا-لبان در این نشست پنهان مانده است اما انچه که مبرهن است  وی  بر حاکمیت طا-لبان در تمام جغرافیای کشور تأکید داشته و حفظ ولایات را در هر شرایطی به والیان و فرماندهان پولیس ولایات در این نشست ملزم کرده است زیرا حفظ جغرافیا در شرایطی که این گروه تا کنون نتوانسته است مشروعیت بین المللی خود را کسب کند اهرم فشاری برای دیپلماسی و رایزنی‌های خارجی برای مشروعیت دادن به خود است.

هبت‌الله آخندزاده در ارگ

انچه که تا کنون به منابع رسانه ای رسیده است دومین دیدار رهبر طالبان شام پنجشنبه (۲۷ ثور ) با عبدالسلام حنفی و مولوی عبدالکبیر معاونان اداری و سیاسی رئیس‌الوزرای طا-لبان و امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه بوده است گرچه در این دیدار ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای طا-لبان به دلیل سفر به قندهار، حضور نداشته است از یکسو در این دیدار شماری از مشاوران ملاهبت‌الله از جمله مولوی احمدجان، مولوی محمد رسول، مولوی محمد عیسی، مولوی عبیدالله آخند و ابوالمغفور حضور داشته اند.

در این دیدار علاوه بر چانه زنی بر روی نحوه دیپلماسی و روابط خارجی با دیگر کشورها که اختیار تام به امیرخان متقی واگذار شده است موضوعات مهم نشست‌ها و ملاقات‌های سران طا-لبان با نمایندگان سازمان‌ها و نهادها و کشورهای خارجی نیز مورد مداقه قرار گرفته است.

دیدار با مقام‌های دادگاه عالی طا-لبان

به گفته منابع، ملا هبت‌الله سومین دیدارش را در دارالافتاء مرکزی طالبان با مقام‌های دادگاه عالی طا-لبان انجام داد و در این دیدار در مورد کد جزای افغانستان، حدود شرعی و تعیین جزا برای سارقان صحبت کرده است. به گفته منابع، نتیجه این بحث به زودی منتشر خواهد شد.

با این حال گفته شده که به جز طا-لبان، هیچ‌کس دیگری ملاهبت‌الله آخندزاده را ندیده است و در مقابل دوربین رسانه‌ها هم ظاهر نشده است.

وی ناوقت روزجمعه(۲۸ثور) به قندهار بازگشته است.

نتیجه‌گیری:

آنگونه که در مطلب منتشر شده قبلی، پیش بینی شده بود ملا هبت‌الله، رهبر طا-لبان در سفر اخیر خود به کابل صرف با مقامات این گروه دیدار و بر پیروی از فرماین خود تأکید و برخی دستورات جدید را ابلاغ کرد. هدف وی از این سفر، پایان دادن به بگومگوها از اختلافات درونی طا-لبان و همچنین مانور سیاسی قدرت رهبری قندهار بر طیف های مختلف طا-لبان بوده است. وی در این سفر بر ماهیّت اصلی ایدئولوژیکی طا-لبان تأکید و همه را ملزم به پیروی از ان کرده است. بدین لحاظ به هیچ صورت نمی توان خوشبین بود که در رفع محدودیت‌ها از مردم من جمله بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها برای دختران و زنان و مشارکت اقوام در ساختار حکومت از سوی طا-لبان تغییری دید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا