آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهم

باشنده‌گان: سیلاب در بامیان صدها زمین زراعتی را از بین برده است

خبرگزاری دید: منابع محلی در ولایت بامیان به خبرگزاری دید،‌ می‌گویند که بارش سنگین باران و جاری شدن سیلاب‌ در ولسوالی یکاولنگ نمبر یک و یکاولنگ نمبر دو، پنجاب و ولسوالی ورس صدها زمین زراعتی را تخریب کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید؛ در‌ ماه‌های اخیر بارش باران و جاری شدن سیلاب در برخی از ولایات کشور خسارات هنگفت مالی و تلفات جانی در پی داشته است‌ بیشترین تلفات در ولایت بغلان گزارش شده است و برخی از روستا‌ها به صورت کلی از بین رفته است.
محمد احمدی باشنده ولسوالی یکاولنگ به خبرگزاری دید،‌ می‌گوید بارش مداوم باران فرصت‌ کشت و کار را از مردم گرفته بود با آن هم مردم از فرصت استفاده کرده و زمین‌های شان کشت‌ کردند.
آقای احمدی‌ می‌گوید که در سال‌های گذشته مردم از‌ اول ماه ثور کاشت کچالو را شروع می‌کردند و تا ۱۵ الی ۲۰ ثور ختم ادامه داشت.
وی می‌گوید امسال به دلیل بارش بی از حد باران و سیلاب مردم در آخر ماه ثور کچالو را کشت کردند و بسیاری از مردم نتوانستند کچالو کشت کنند‌. آن عده از مردم که کچالو را کشت کرده بودند نیز در پی جاری شدن زمین‌های شان از بین رفته است.
از سوی دیگر سید احمد موسوی‌ از منطقه چمن ولسوالی یکاولنگ به خبرگزاری دید، گفت‌ که تمام زمین‌های مردم زیر آب شده است و در برخی از خانه‌ها نیز آب داخل شده است.
موسوی می‌گوید که وضعیت کشت و کار مردم مخصوصاً کشت کچالو در ولسوالی یکاولنگ به شدت آسیب دیده است.
وی‌ می‌گوید امسال وضعیت اقتصادی مردم بامیان بد خواهد بود چون کچالو و دیگر محصولات زراعتی تنها منبع عایدات مردم است ولی باران و سیلاب ۸۰ درصد زراعت مردم را آسیب زده است.
موسوی می‌گوید که مردم در بامیان مخصوصا در ولسوالی یکاولنگ زندگی شان متکی به حاصلات کچالوی شان است و ماه‌ها زحمت می‌کشند تا حاصل خوب بگیرند و به قیمت خوب بفروشند، ولی امسال بسیاری از زمین‌های زراعتی آسیب دیده و تخریب شده است.
مختار از ولسوالی ورس ولایت بامیان در تماس به خبرگزاری دید، می‌گوید که جاری شدن سیلاب در این ولسوالی خسارات زیادی مالی برجای گذاشته است.
وی می‌گوید که جاده ورس- پنجاب در پی جاری شدن سیلاب تخریب شده و مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند.
مختار می‌گوید که در کنار خسارات مالی در برخی از روستاها ده‌ها مواشی مردم نیز از بین رفته است.

این در حالی است در دو ماه اخیر در شماری از ولایات کشور شاهد باران‌های شدید و ژاله بودند که سیلاب‌های ویرانگر را در پس داشته است. در تازه‌‌ترین‌ مورد منابع محلی گفته اند که در نتیجه باران‌های شدید موسمی و جاری شدن سیل در ولایت غور دست کم ۵۰ تن جان باخته اند. هزاران خانه ویران شده و بازار مرکزی شهر فیروزکوه نیز به شدت خساره مند گردیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا