آخرین اخباراسلایدشوایرانتبصرهجهانخبر های مهممنطقه

مخبر راه رئیسی را ادامه می‌دهد

خبرگزاری دید: محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران در پی جان باختن ابراهیم رئیسی به دلیل سانحه سقوط بالگرد حامل وی و همراهانش در روز گذشته (۳۰ ثور) مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی ایران زمام امور در قوه مجریه کشور ایران را در دست خواهد گرفت.

مخبر به مدت دو ماه این سمت را بر عهده خواهد داشت . بر اساس قانون اساسی ایران ظرف پنجاه روز آینده انتخابات ریاست جمهوری ایران مجددا برگزار خواهد شد.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در صورت فوت رئیس جمهور، معاون اول وی” با موافقت رهبری” اختیارات و مسئولیت های رئیس جمهور را بر عهده می گیرد و شورای متشکل از رئیس مجلس نمایندگان و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهوری موظف است ترتیبی بدهند که حداکثر ظرف پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

انتقال اختیارات رئیس جمهور به معاون اول او، صرفا برای اداره موقت امور کشور در یک بازه زمانی کوتاه است . معاون اول که اکنون به مثابه کفیل ریاست جمهوری عمل می کند باید شورای متشکل از رئیس مجلس نمایندگان و رئیس قوه قضائیه را تشکیل دهد تا این شورا حداکثر ظرف پنجاه روز مقدمات انتخاب رئیس جمهور جدید را فراهم کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا