آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهتحلیلترجمهمنطقه

چرا قزاقستان روابطش را با افغانستان عمیق‌ می‌سازد؟

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: نشست سه‌جانبه اعلام‌نشده حکومتی میان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان در کابل برگزار شد. نتیجه این نشست چنین اعلام شد که یک مسیر لوجستیکی جدید از طریق ترکمنستان و قزاقستان به افغانستان ایجاد خواهد شد.

در اخیر ماه اپریل، یک هیئت قزاقستانی رسما به کابل سفر کرد؛ جایی که در آن نشست مجمع تجاری قزاقستان و افغانستان و نمایشگاهی از محصولات قزاقستان برگزار شد.
این سومین رویداد دوجانبه با هدف گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین قزاقستان و افغانستان بود. سفر به کابل نشان‌دهنده قصد آستانه برای تقویت روابط قزاقستان با مقامات جدید افغانستان است، اما نه فقط از طریق تجارت. این امر از آن‌جا هویدا است که با جزییات تماس رسمی قبلی متفاوت می‌باشد.
نخست، نشست سه‌جانبه اعلام‌نشده حکومتی میان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان در کابل برگزار شد. نتیجه این نشست چنین اعلام شد که یک مسیر لوجستیکی جدید از طریق ترکمنستان و قزاقستان به افغانستان ایجاد خواهد شد.
هیچ چیز متعجب‌کننده‌ای در این مورد وجود ندارد. ترکمنستان قرار است به یک مرکز حمل و نقل برای دهلیزهای بین‌المللی تبدیل شود که از قزاقستان عبور می‌کنند. در درجه اول، دهلیز شمال-جنوب و میانه و همچنین دهلیز لاجورد (ترکیه-آذربایجان-ترکمنستان-افغانستان) قرار دارد.
آنچه قابل توجه می‌باشد این است که طرفین در تلاشند شرایط مطلوبی را برای لوجستیک به‌وجود آورند، به‌ویژه تعرفه‌های حمل و نقل رقابتی‌تر تا قطارها بتوانند سریع‌تر از آن عبور کنند. این امر به‌ویژه با توجه به این‌که در ازبیکستان رخ می‌دهد، مهم است.

اعلامیه‌ای که در کابل اعلام شد همچنین به این معنا است که از لحاظ اقتصادی ایجاد یک مسیر مستقیم به غرب و جنوب افغانستان جذاب خواهد بود.
آنچه سفر هیئت قزاقستان را به کابل قابل توجه کرد، دیدار سریک جومانگارین معاون نخست‌وزیر قزاقستان، که بر تجارت نظارت دارد، و عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طا-لبان در امور سیاسی بود. با توجه به وجهه طا-لبان، به نفع آستانه نیست که صرف برای انجام گفت‌وگو مقابل دوربین‌ها ظاهر شوند.
متأسفانه، جزییات چندانی درباره نشست ژومانگرین – کبیر وجود ندارد. بر اساس اطلاعات موجود، معاونان نخست‌وزیر در مورد مسایل امنیتی در افغانستان تبادل نظر کردند که ظاهراً در زمینه چگونگی رشد اقتصاد افغانستان متمرکز بوده است. در ادامه این دیدار، کبیر اظهار داشت که افغانستان نمی‌خواهد تهدیدی برای منطقه باشد و قصد دارد از طریق توسعه روزافزون روابط تجاری و اقتصادی، پیوند با همسایگانش را بهبود بخشد.
گفته می‌شود که نشست ژومانگرین-کبیر به ابتکار جانب افغانستانی صورت گرفته است. با توجه به نزدیکی کبیر به امیر طا-لبان، به احتمال زیاد این ابتکار عمل از جانب او بوده است.
سایر نتایج قابل توجه سفر هیئت قزاقستان به کابل عبارتند از: بحث در مورد پروژه‌های مشترک برای اکتشافات زمین‌شناسی، استخراج و فرآوری مواد معدنی جامد در افغانستان و همچنین در بخش فناوری اطلاعات، بحث در مورد امکانات تامین خودروهای ساخت قزاقستان و متعاقب آن بومی‌سازی مراکز خدمات در افغانستان، افزایش سهمیه دانشجویان افغانستانی در دانشگاه‌های قزاقستان از ۳۰ به ۶۰ و همچنین بحث روی امکان برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور.

نویسنده: آیدار بورنگازیف
مترجم: تایمز آف سنترال آسیا –  Times of Central Asia

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا