آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلحقوق بشرمنطقه

گروه حاکم در بلوک کشورهای همسایه و اوراسیا قرار گیرد/استراتژی مبارزه با تروریزم امریکا ناکام بوده است 

نویسنده: حفیظ الله رجبی

خبرگزاری دید: پیش بینی می شود اگر طا-لبان در بلوک کشورهای همسایه و قدرت های اوراسیا بایستد در مبارزه با القا/عده و دا/عش و در کل تروریزم در افغانستان نتیجه بهتری بگیرد. بر اساس ضرب المثل “آزموده را آزمودن خطاست” گروه حاکم کنونی می بایست در نگاه خود به امریکا تغییر ایجاد کند و ثابت کند شایعات مطرح شده در مورد لایه های پنهان توافق نامه صلح دوحه بی اساس است.

گروه حاکم در بلوک کشورهای همسایه و اوراسیا قرار گیرد/استراتژی مبارزه با تروریزم امریکا ناکام بوده است 

پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر سال دو هزار و یک به مراکز تجارت جهانی در واشنتگن، ایالات متحده امریکا که تابوی قدرت خود در سطح جهانی را شکسته شده می دید به همراه متحدان غربی اش و با ترسیم استراتژی جهانی مبارزه با تروریزم به افغانستان یورش بردند، اما با گذشت بیست و یک سال و همزمان با خروج امریکا از افغانستان، تروریزم همچنان در افغانستان باقی ماند.
دلیل این مدعی هم افزایش حملات دا/عش شاخه خراسان در افغانستان و خارج از افغانستان است. براساس برخی گزارشات رسانه های داخلی و بین المللی دا/عش شاخه خراسان اکنون در افغانستان فعالیت دارد و با ترسیم یک استراتژی تازه اهداف داخلی و بین المللی خود را به نوبت اجرا می کند. از سویی هم بر پایه گزارشات دیگر القا/عده در حال جان گرفتن در افغانستان و مناطق مرزی افغانستان با پاکستان است.
تحلیل تازه “وال استریت ژورنال” نشان داد القا/عده در رسانه اصلی خود به نام “السحاب” امیرالمومنین تازه ای انتخاب کرده و از جنگجویان و طرفدارانش در سراسر دنیا خواسته است به افغانستان بیایند. در پیام سیف العدل که با عنوان “این غزه است: جنگ بقا، نه جنگ مرزها” نشر شده آمده است مردم وفادار امت اسلامی که علاقه مند به ایجاد تغییر هستند باید به افغانستان بیایند و از شرایط و تجربیات افغانستان درس بگیرند.
 براساس تحلیل وال استریت ژورنال منظور امیرالمومنین جدید القا/عده از درس گرفتن از تجربیات در افغانستان همان الگو برداری از طا-لبان که بار دیگر در افغانستان به قدرت رسیده اند، می باشد و نشان می دهد القا/عده افغانستان را پایگاهی امن برای ترسیم و برنامه ریزی حملات تروریستی آینده خود می داند.
براساس تحلیل، امیرالمومنین تازه القاعده از جنگ غزه به عنوان یک کاتالیزور(تشدید کننده) برای تشویق طرفداران و جنگجویان خود برای ورود به افغانستان و دریافت آموزش های تروریستی قبل از حمله به اهداف مشخص علیه صهیونیسم و غرب در سطح جهان استفاده کرده است.
از سویی هم گزارش تازه شورای امنیت سازمان ملل نشان می دهد القا/عده پایگاه های تازه آموزشی در افغانستان ایجاد کرده است.
با در کنار هم قرار دادن اظهارات تازه امیرالمومنین تازه القا/عده و گزارش شورای امنیت سازمان ملل می توان با جرات گفت مبارزه با تروریزم در افغانستان نیازمند یک طرح وبرنامه تازه می باشد. استراتژی جهانی مبارزه با تروریزم امریکا و غرب در افغانستان ناکام بوده است. اگر خیلی ساده از کنار گزارشات مربوط به حضور و فعالیت القا/عده و دا/عش شاخه خراسان در افغانستان نگذریم باید بگوییم القا/عده و دا/عش محصول شوم استراتژی مبارزه با تروریزم امریکا و غرب است.
در چنین شرایطی گروه حاکم بر افغانستان می بایست هوشیارانه به مساله نگاه کند و در حال حاضر که به نظر می رسد کشورهای جهان در نگاهشان به افغانستان به دو بلوک تقسیم شده اند، طرف درست بایستد. یک طرف امریکا و غرب است که همچنان مدعی اند برای فشار به طا-لبان به تشکیل حکومت همه شمول و رعایت حقوق زنان و حقوق بشر حاضر نیستند طا-لبان را به رسمیت بشناسند.

در سوی دیگر کشورهای همسایه افغانستان به استثناء پاکستان و قدرت های اوراسیا به شمول روسیه و چین می باشند که با درک اهمیت موضوع روابط با طا-لبان را آغاز کرده اند.
پیش بینی می شود اگر طا-لبان در بلوک کشورهای همسایه و قدرت های اوراسیا بایستد در مبارزه با القا/عده و دا/عش و در کل تروریزم در افغانستان نتیجه بهتری بگیرد. بر اساس ضرب المثل “آزموده را آزمودن خطاست” گروه حاکم کنونی می بایست در نگاه خود به امریکا تغییر ایجاد کند و ثابت کند شایعات مطرح شده در مورد لایه های پنهان توافق نامه صلح دوحه بی اساس است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا