آخرین اخبارافغانستان

آب‌خیزی‌های موسومی در بامیان صدها جریب زمین را تخریب می‌کند


آب‌خیزی‌های موسومی در ولایت بامیان همه‌‌ساله صدها جریب زمین را تخریب می‌کند.
آب‌خیزی‌های موسومی در اوایل هر سال، صدها جریب زمین را در ولسوالی یکاولنگ ولایت بامیان تخریب کرده و صدمات جدی‌ای را در زراعت مردم این ولسوالی وارد می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، بعد از سپری‌شدن فصل سرما و فرارسیدن بهار، بر اثر آب‌شدن انبوه برف‌ها و سرازیر شدن سیلاب‌ها همه‌ساله تعداد زیادی از زمین‌های زراعتی و علف‌چرها که در مسیر دریای این ولسوالی قرار دارند تخریب شده و صدمات زیادی را بر پیکر اقتصادی مردم این ولایت وارد می‌کند.
محمد حسن، یکی از دهاقین این ولسوالی می‌گوید: با آن‌که چرخه اقتصادی مردم این ولسوالی روی زراعت و مالداری می‌چرخد، اما با طغیان آب دریای این ولسوالی صدمات جبران‌ناپزیری بر اقتصاد این مردم وارد می‌شود.
وی می‌گوید:” من ۱۵ سال می‌شود که دهقانی می‌کنم، در مدت این ۱۵ سال همه‌ساله از هر یک جریب زمین ۴۲ سیر گندم حاصل برداشت می‌کنم، در صورتی که آب زمین ما را تخریب نکند حاصلات آن بیشتر از ۱۰۰ سیر خواهد شد.”
محمود یکی دیگر از دهقانان این ولسوالی می‌گوید: در فصل خزان سال گذشته دو جریب زمین را گندم کشت کرده بودم، اما امسال با سرازیر شدن آب برف‌ها و یک‌جا شدن آن با آب دریای این ولسوالی کاملاً از بین رفته است.
وی تاکید می‌کند در صورتی که در قسمت‌هایی از این دریا دیوار استنادی گرفته شود نه تنها مانع از بین رفتن کشت و زراعت مردم این ولسوالی می‌شود؛ بلکه گام مهمی در راستای آبیاری منظم زمین‌های زراعتی برداشته خواهد شد.
به باور وی، اکثراً درآمد مردم این ولسوالی از طریق زراعت و مالداری به دست می‌آید، اما آب‌خیزی‌ها در آغاز هر سال باعث از بین رفتن شمار زیادی از زمین‌های زراعتی گردیده و ضربه شدیدی بر اقتصاد مردم این ولسوالی وارد می‌کند.
سید طاهر، یکی دیگر از باشنده‌های ولسوالی یکاولنگ می‌گوید: آب‌خیزی‌های موسومی نه تنها ضربه بزرگی بر اقتصاد مردم این ولسوالی وارد می‌کند بلکه همه‌ساله حداقل یک قربانی از کودکان نیز می‌گیرد.
وی می‌افزاید، هرسال این موضوع را با ریاست مبارزه با حوادث این ولایت در جریان قرار می‌دهند اما تاکنون پاسخی از مقامات مسوول دریافت نکرده‌اند.
در همین حال، محمد رضا رفعت، رییس مبارزه با حوادث این ولایت می‌گوید: بارها چنین پیشنهادات را از سوی مردم این ولسوالی دریافت کرده بود که قسمت بالایی آن از مرکز این ولسوالی الی مکتب ذکور مرکز این ولسوالی به طول ۲ کیلومتر دیوار استنادی گرفته شده است.
وی افزود، ریاست مبارزه با حوادث این ولایت تاکنون بودجه لازم را نداشته و درصدد آن است تا این مشکل را از طریق موسسات همکار حل نماید.
ولسوالی یکاولنگ یکی از ولسوالی‌های پرنفوس ولایت بامیان است که تفریباً ۹۰ درصد از مردم این ولسوالی مشغول زراعت و مالداری می‌باشند اما به دلیل طغیان آب در اوایل فصل سال زمین‌های زراعتی وعلفچرها در این ولسوالی تخریب شده و هزارها خانواده را متضرر می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا