آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

آتش‌باری اسراییلی‌ها باز هم ۱۳ فلسطینی را زخمی کرد

تیراندازی روز شنبه سربازان اسراییل به گروهی از جوانان فلسطینی که در مرز نوار غزه با اسراییل تجمع کرده بودند، ۱۳ مجروح بر جا گذاشت.
تجمع روز شنبه تنها یک روز پس از تظاهرات خونین روز جمعه برگزار شد.
به نقل از یورونیوز، همزمان با تجمع روز شنبه، هزاران نفر از ساکنان غزه در مراسم تشییع کشته شدگان تظاهرات روز جمعه شرکت کردند.
مطابق اعلام مقام‌های رسمی بهداشت و درمان مستقر در نوار غزه، در پی تظاهرات روز جمعه فلسطینی‌ها در این منطقه، حداقل ۱۷ نفر کشته و صدها نفر زخمی شده‌اند.
تظاهرات روز جمعه خونبارترین اعتراض فلسطینی‌ها از جنگ سال ۲۰۱۴ در نوار غزه محسوب می‌شود.
این یکی از بزرگترین تظاهرات فلسطینی‌ها در سال‌های اخیر و در نوار غزه و مرز این کشور با اسراییل است. این اعتراض‌ها برای شش هفته (از روز زمین تا روز نکبت) برنامه‌ریزی شده و در جریان این تظاهرات ده‌ها هزار فلسطینی خواستار اعطای حق بازگشت به زادگاه برای پناهجویان محصور در اردوگاه مستقر در نوار مرزی ۶۵ کیلومتری دو کشور شده‌اند.
تعداد نیروهای نظامی اسراییلی مستقر در منطقه ۳۰ هزار نفر برآورد شده است.
بنابر گزارش‌های منتشر شده، خانواده‌های فلسطینی فرزندان خود را تنها در چند صد متری محدوده امنیتی میان اسراییل و گروه اسلام‌گرای حماس مستقر کرده‌اند و زمین‌های منطقه مملو از سنگ و شن‌ریزه شده است.
این اعتراض‌ها از سالروز «روز زمین» که مصادف است با سالگرد کشته‌شدن شش شهروند فلسطینی توسط نیروهای نظامی در جریان اعتراض به مصادره زمین‌های فلسطینی‌ها توسط اسراییلی‌ها در سال ۱۹۷۶، آغاز شد.
البته از سال ۱۹۸۴ که کشور اسراییل رسماً تاسیس شد، اعتراض فلسطینی‌ها بر احقاق حق بازگشت به شهرها و مناطقی که زادگاه آن‌هاست، متمرکز شده است.
اسراییل نیز مدت‌ها است هرگونه حق بازگشت را رد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا